استونی, کاری

دریافت ویزای کار استونی

شرایط اخذ ویزای کاری کشور استونی

کشور استونی (Estonia)، کوچک ترین کشور ناحیه بالتیک لقب گرفته است. پایتخت این کشور شهر تالین است. در خصوص دیگر شهرهای مهم کشور استونی می توان از شهرهای تارتو، ناروا، هاپسالو، کورسار، راکور، ویلیاندی، پارنو و… نام برد. به دلیل آنکه کشور استونی سال ها متاثر از شوروی و جنگ های جهانی بوده، امروزه حدود 30% از مردم این کشور را روس تبارها تشکیل می دهند. البته 70% بقیه مردم استونی، استونیایی تبارها هستند.

از سال ۲۰۰۴ میلادی کشور استونی از اعضای اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک به حساب می آید. این کشور به خاطر مجاورت با خلیج فنلاند، برخورداری از خلیجک های متعدد، پوشش گیاهی ایده آل، نظام سیاسی دموکرات، سطح سواد بالا و… کشور مطلوبی برای زندگی کردن به حساب می آید. این کشور با رتبه بیست و چهارم از لحاظ کیفیت زندگی، کشور مناسبی  برای کار و زندگی محسوب می شود. برای کسب اطلاعات جامع درباره دریافت ویزای کار کشور استونی و انواع آن تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شرایط بازار کار استونی

طبق آمار صنایع عمده استونی دو صنعت مهندسي و فرآوري غذايي تعیین شده است که بخش عمده تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند. لبنیات این کشور محصول مهم بخش كشاورزي و دامپروري آن می باشد. در چند سال اخیر رشد 11 % اقتصاد در کشور استونی رخ داده است. این میزان، می تواند نشان دهنده اقتصاد قدرتمند این کشور باشد.

این کشور شصتمین کشور گران قیمت جهان و از جمله کشورهای توسعه یافته محسوب می شود. واحد پول در کشور استونی وابسته به  تاریخ این کشور است. تا قبل از سال 2011 واحد پول استونی کرون تعیین شده بود، اما در طی سال های اخیر و بعد از عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک، واحد پول این کشور به یورو تغییر یافته است.

نرخ بیکاری در کشور استونی حدود 2.5% و نرخ تورم در آن ۳.۶% اعلام گردیده است. اقتصاد کشور استونی بیشتر بر اساس تجارت، صادرات و واردات استوار است. صادرات این کشور اغلب در حوزه ماشین‌آلات، چوب، تجهیزات، کاغذ، مواد شیمیایی، فلزات، الکترونیک و ارتباطات مخابراتی و…، صورت می گیرد. کشور استونی کشوری پیشرو در حوزه تکنولوژی هوشمند نیز محسوب می گردد.

درباره ویزای کار کشور استونی

افرادی که قصد دارند در بازه زمانی طولانی به کار و زندگی در کشور استونی بپردازند، فرقی ندارد که تبعه کشوری اروپایی باشند یا تبعه کشوری غیر اروپایی، باید ویزای کاری این کشور را دریافت کنند. ویزای کار این کشور چند نوع مختلف دارد و دریافت هر یک نیازمند شرایط و مدارک به خصوصی است. این شرایط و مدارک برای شهروندان اروپایی و غیر اروپایی، کمی متفاوت است. ما در ادامه قصد داریم شما را با انواع ویزای کار این کشور و شرایط و مدارک لازم برای مهاجران غیر اروپایی برای اخذ هر یک را با شما به اشتراک بگذاریم.

انواع ویزای کار این کشور

همانطور که کمی پیش تر ذکر کردیم، کشور استونی دارای چند نوع ویزای کاری مختلف برای متقاضیان مهاجرت کاری به این کشور است. در ادامه این مقاله بررسی انواع ویزای کار کشور استونی و ویژگی ها و شرایط هر کدام صورت می گیرد تا شما عزیزان اطلاعات جامع و کاملی درباره انواع ویزای کار و چگونگی دریافت ویزای کار استونی به دست آورید.

ویزای کار پس از فارغ التحصیلی

تحصیل در استونی و فارغ التحصیلی در این کشور، به تنهایی باعث نمی شود بتوانید اقامت دائم و تابعیت این کشور را به دست آورید. از این رو مهاجرانی که پس از فارغ التحصیلی قصد دارند در استونی بمانند، ویزای کار پس از فارغ التحصیلی را دریافت می کنند تا بتوانند از طریق کار پس از تحصیلی در این کشور بمانند. اشخاصی که فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های  کشور استونی هستند، یک قدم جلوتر از سایر متقاضیان مهاجرت کاری به این کشور محسوب می شوند. در واقع بعد از صادر شدن مدرک تحصیلی آن ها از یکی از دانشگاه های این کشور، برای ماندن و یافتن شغل می توانند درخواست برای اخذ این نوع ویزا کاری را ارائه کنند.

دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در طیف گسترده ای در مشاغل موجود در این کشور مشغول به کار شوند. البته تسلط همزمان به زبان های انگلیسی و استونیایی است که اجازه استفاده از این موقعیت را به آن ها می دهد.

ویزای فرصت شغلی استونی job offer

افرادی که بتوانند از یک کارفرمای استونیایی نامه فرصت شغلی یا جاب آفر دریافت کنند، می توانند این ویزای کاری را اخذ نمایند.

برای داشتن شانس چنین نامه ای شما باید از مهارت بالا، تسلط کافی به زبان، تجربه و مدرک تحصیلی مرتبط و… بهره مند باشید تا بتوانید از طریق عضویت در سایت های آنلاین کاریابی استونی و شبکه های اجتماعی مربوط به کاریابی این کشور، شغل مورد نظر خود در استونی را بیایید.

فراموش نکنید که مهاجران غیر اروپایی زمانی می توانند موقعیت شغلی را در کشور های اروپایی کسب کنند که 6 ماه از آن ها گذشته باشد و کافرما نتوانسته باشد فرد اروپایی را در آن سمت قرار بدهد. کشور استونی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

ویزای کارفرمای فصلی تکمیلی

برای این گونه مشاغل که به صورت فصلی و حداکثر برای مدت 6 ماه هستند، باید این نوع ویزای کار درخواست داده شود. توجه داشته باشید که در این نوع ویزای کاری امکان اقامت بیشتر از 6 ماه در کشور استونی وجود ندارد. همچنین استخدام شخص متقاضی در شغل فصلی مورد نظر باید توسط پلیس این کشور و دفاتر مرزی به ثبت رسیده باشد.

بیشتر مشاغل فصلی و تابستانی این کشور در صنعت گردشگری و هتلداری وجود دارند. مانند مشاغلی که در کمپ ها یا اردوگاه های تابستانی به منظور ماجراجویی در فضای باز ایجاد می شوند یا مشاغلی که مربوط به برگزاری مسابقات ورزشی آبی و…. می باشد.

ویزای رویداد یا هدف خاص

این نوع ویزا جهت شرکت کردن در یک رویداد یا برنامه خاص و اقامت مدت معینی در کشور استونی می باشد. این نوع ویزای کاری اغلب مورد استفاده افرادی همچون متخصصان و محققان برای شرکت در یک رویداد علمی یا سمینارهای بین المللی و ورزشکاران و مربیان حرفه ای جهت شرکت در مسابقات ورزشی، کنفرانس های علمی، سمینار های کاری و…، مورد استفاده قرار می گیرد.

ویزای کار مربوط به لیست کمبود نیروی کار ماهر

اکثر کشورها در جهان، سالانه لیستی به عنوان لیست کمبود نیروی ماهر منتشر می کند. در این لیست مشاغل و فرصت های شغلی که با کمبود نیروی ماهر در این کشور روبه رو هستند ذکر می گردد. اگر سن، وضعیت تحصیلی، سابقه شغلی و… شما با یکی از فرصت های شغلی ذکر شده در لیست مطابقت داشته باشد، شما می توانید برای اخذ این نوع ویزای کار از کشور استونی اقدام نمایید. در این نوع ویزا در صورت پذیرش شما به مدت دو سال اجازه اقامت در این کشور را خواهید داشت. بعد از دو سال شما می توانید برای تمدید اقامت خود در این کشور اقدام کنید.

ویزای کار تا اقامت

یکی از انواع راه های دریافت اقامت دائم کشور استونی از طریق کار است.  در واقع مهاجران بعد از دریافت ویزای کار استونی می توانند وارد این کشور شده و مشغول به کار شوند. بعد از مدت 5 سال سکونت و کار در این کشور، می توانند برای دریافت اقامت دائم کشور استونی اقدام نمایند.

ویزای کار استعداد های درخشان (هنر، فرهنگ، ورزش و…) Special Individual

افرادی که در حوزه هایی همچون  فرهنگ و هنر، ورزش و مشاغل مرتبط با آن ها فعالیت حرفه ای دارند، همچنین در سطح بین الملل دستاورد یا مقامی داشته باشند، می توانند این ویزای کاری کشور استونی را دریافت نمایند و به واسطه آن به استونی نقل مکان کنند.

ویزای کار در تعطیلات این کشور

میان کشور استونی و کشورهای استرالیا، نیوزلند و کانادا توافق نامه ای صورت گرفته است. مطابق با این توافق نامه، امکان صدور ویزای کار تحت عنوان ویزای ورکینگ هالیدی یا کار در تعطیلات برای شهروندان این کشورها جهت کار استونی وجود دارد. البته برای اخذ این نوع ویزا محدودیت سنی وجود دارد. متقاضیان این نوع ویزا باید سنی بین 18 تا 30 داشته باشند.

ویزای کار خود اشتغالی یا سرمایه گذاری و کارآفرینی

یکی از انواع ویزای کار برای مهاجران، ویزای خوداشتغالی یا سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت در کشور استونی به حساب می آید.  کشور استونی از جمله کشورهای مهم سرمایه گذاری برای ایرانیان است. حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت شرکت تجاری در استونی  در حدود ۲۵۰۰.۰۰۰ یورو تعیین شده است. خوب است بدانید که در این نوع ویزا هیچ محدودیت سنی، تحصیلی و زبانی متوجه فرد متقاضی ویزای کار نمی باشد. از دیگر شرایط مورد نیاز جهت ثبت شرکت در این کشور می توان موارد زیر را نام برد:

  • داشتن حداقل ۴ ماه سابقه فعالیت تجاری، بازرگانی یا خدماتی مثبت
  • برخورداری از حداقل گردش ۲۰۰۰۰۰ یورو در سال در زمان تمدید اقامت
  • داشتن سهام به ارزش حداقل ۶۵۰۰۰ یورو

همانند ثبت شرکت در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، متقاضی باید برنامه تجاری (Business Plan) خود را به اتاق بازرگانی استونی ارایه دهد. در صورت پذیرش طرح تجاری، فرد متقاضی می تواند شرکت خود را در این کشور ثبت نماید. در این روش شخص سرمایه گذار بعد از ثبت شرکت در کشور استونی می تواند همسر و فرزندان تحت تکفل خود را هم به این کشور بیاورد و همراه خود داشته باشد.

همچنین از آنجایی که کشور استونی کشوری پیشرو در عرصه تکنولوژی به حساب می آید. این کشور از ایده های کارآفرینی در حوزه تکنولوژی و استارتاپ استقبال می کند. بنابراین افرادی که فاقد تمکن مالی خوب هستند، اما از ایده کارآفرینی خوبی برخوردارند، می توانند ایده کارآفرینی خود را به دولت استونی عرضه نمایند. پس از ارزیابی دقیق طرح و اثبات سودآور بودن آن، ممکن است این ایده کارآفرینی مورد پذیرش دولت استونی قرار گیرد. که در این حالت به احتمال زیاد، دولت استونی بودجه کافی برای اجرای ایده کارآفرینی خود را در اختیار فرد متقاضی می گذارد تا آن ایده در این کشور عملی شود.

شرایط اخذ ویزای کاری کشور استونی

همانطور که گفتیم، شرایط مورد نیاز برای دریافت هر کدام از ویزاهای کاری کشور استونی تا حدودی متفاوت است. اما به طور کلی می توانیم موارد زیر را جز شرایط رایج اخذ ویزای کار کشور استونی دانست:

  • دریافت پیشنهاد کاری از سوی کارفرمای استونیایی
  • داشتن تجربه و سابقه کاری مرتبط
  • برخورداری از مدرک تحصیلی معتبر
  • داشتن سرمایه کافی برای کار و اقامت در این کشور
  • داشتن تسلط کافی به زبان استونیایی یا انگلیسی
  • داشتن سن 18 به بالا
  • و…

مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا

برای اخذ هر یک از ویزاهای کاری این کشور، از شما مدارک ذیل خواسته می شود:

  • فرم درخواست کامل و امضا شده برای یکی از انواع ویزای کاری کشور استونی
  • اصل پاسپورت دارای اعتبار و کپی آن
  • عکس پرسنلی مطابق با ویژگی های مورد نظر سفارت استونی
  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • نامه پیشنهاد شغلی یا جاب آفراز سوی کارفرمای استونیایی
  • سندی برای اثبات مطلوب بودن وضعیت مالی فرد متقاضی مانند: فیش حقوقی، رسید بانکی و ..جهت اخذ ویزای کار خوداشتغالی یا سرمایه گذاری
  • گواهی سلامت مبنی بر نداشتن هیچ نوع بیماری
  • گواهی نشان دهنده نداشتن هیچ گونه سوء پیشینه و سابقه کیفری
  • رسید هزینه پرداخت شده جهت اخذ ویزا
  • و ….

در نظر داشته باشید که با توجه به نوع ویزای کار که اخذ آن را دارید، شهروند چه کشوری هستید و… از شما مدارک به خصوصی در کنار این مدارک نیز خواسته می شود.

اخذ این ویزای کشور استونی

قبل از برداشتن اولین گام خود در جهت اخذ ویزای کاری کشور استونی و مهاجرت کاری به این کشور، بهتر است ابتدا به مطالعه، تحقیق و بررسی درباره این کشور و ویژگی های آن، خصوصا شرایط کاری و میزان حقوق و…. در این کشور بپردازید. سایت آوات کلیه مطالب مورد نیاز شما در این حوزه را در سایت خود قرار داده است تا شما عزیزان به راحتی اطلاعات لازم را به دست آورید.

به این منظور می توانید مقاله شرایط کار دراستونی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت ویزای کار کشور استونی باید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و به سازمان مربوطه ارائه کنید. سپس منتظر بمانید تا کلیه مدارک و فرم های درخواست شما مورد بررسی و پردازش قرار گیرد و در نهایت نتیجه درخواستتان اعلام شود. البته در این میان باید در مصاحبه ای شرکت کنید و اطلاعات بیومتریکی نظیر اثر انگشت و… خود را ارائه دهید.

هزینه دریافت ویزای کار این کشور

بررسی و پردازش مدارک و فرم های متقاضیان کار در کشور استونی، هزینه ای را در پی دارد. میزان این هزینه با توجه به نوع ویزای کار درخواستی متفاوت خواهد بود. به طور میانگین میزان هزینه دریافت ویزای کاری کشور استونی بین 80 تا 120 یورو برآورد می شود. این هزینه بدون در نظر گرفتن نتیجه درخواست باید توسط متقاضی ویزا پرداخت گردد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

 1. در حال حاضر مشاغل مورد نیاز کشور اسلوونی کدام ها هستند؟

  • در حال حاضر (در سال 2022) لیست مشاغل مورد نیاز کشور استونی شامل مشاغل زیر می باشد:
    • توسعه دهندگان نرم افزار
    • رانندگان
    • آشپزها
    • طراحان وب
    • مشاغل فناوری و اطلاعات
    • مدیر تولید
    • مدیران برنامه ریزی
    • مدیران سیستم
    • متخصص فروش
    • پشتیبانی مشتری
    • تحلیل گران سیستم ها
    • و…

2. آیا امکان اخذ اقامت دائم کشور استونی از طریق دریافت ویزای کاری این کشور وجود دارد؟

  • بله، یکی از انواع راه های دریافت اقامت دائم کشور استونی از طریق کار است. در واقع مهاجران بعد از دریافت ویزای کار استونی می توانند وارد خاک این کشور شوند. بعد از مدت 5 سال سکونت و کار در این کشور، می توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایند. البته خوب است بدانید که  سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت تجاری، بهترین راه برای کسب پاسپورت کشور استونی محسوب می شود.

3. چه سایت های آنلاینی جهت آشنایی با کارفرمایان استونیایی و افزایش شانس گرفتن جاب افر از آن ها مناسب و کاربردی هستند؟

  • سایت هایی که می توانید برای اطلاع از فرصت های شغلی و ارتباط با کارفرمایان استونیایی مورد استفاده قرار دهید عبارت هستند از:
    • EURES
    • CV Keskus
    • CV Online
    • EkspressJob
    • Skillific
    • Arista HRS
    • aTalent Recruiting
    • Baltic Human Capital
    • Biuro
    • Brandem
    • CTRL
    • CV Keskus recruitment services
    • CVO Recruitment Estonia
    • Executive Lab Search
    • Fontes PMP
    • Glasford International Estonia
    • HR Factory
    • HR Power Security
    • IT Personal
    • IT Talent
    • Jobbatical
    • Lumin
    • Manpower
    • MPS
    • Personnel Services
    • Simplika
    • Talentor Estonia
    • Tripod Grupp
4.8/5 - (19 امتیاز)

نوشته های مرتبط

  1. یوسف گفت:

    با سلام. من تعمیرکار تخصصی انواع خودروهای لوکس دنیا از قبیل بنز BMW پورشه رنج روور و … هستم. مدرک معتبر بین المللی هم دارم.
    دیپلمه و ۳۳ ساله و مجردم.
    آیا میتونم توی کشور استونی کار پیدا کنم و بعد از گذشت مدتی که گفتید اقامت دائم بگیرم؟

    1. مدیر وب سایت گفت:

      با درود
      شما با ثبت شرکت در استونی می توانید تعمیرگاه تاسیس کنید و بعد اقامت بگیرید.

  2. صدرودین گفت:

    سلام، در نظر دارم یک نمایشگاه نقاشی و تندیس از کارهای خودم، در کشور استونی برقرار کنم.لطفا مرا راهنمایی کنید.با تشکر.

    1. مدیر وب سایت گفت:

      با درود و احترام
      با عرض پوزش در زمینه نمایشگاه فعالیتی نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *