اتریش, تحصیلی

اخذ ویزای تحصیلی اتریش

ویزای تحصیلی اتریش

اگر اتریش مقصد شما برای ادامه تحصیل است، لازم است که اطلاعات کاملی در مورد ویزای تحصیلی کشور اتریش کسب کنید. بدین منظور می توانید با ما همراه شوید. زیرا در این مطلب می خواهیم به طور مفصل در مورد شرایط دریافت ویزای تحصیلی کشور اتریش در سال 2022 صحبت کنیم.

اخذ ویزای تحصیلی اتریش

تحصیل در کشورهای تراز اول دنیا فرصتی برای پیشرفت، گسترش ارتباطات، تجربه فرهنگی جدید و بهبود مهارت زبان خارجه است. اتریش، مقصدی ایده آل برای ادامه تحصیل است. اتریش در قلب اروپای شمالی قرار دارد و بین کشورهای آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان، اسلوونی، ایتالیا، سوئیس و لیختن اشتاین محصور شده است. جاذبه های علمی، اقتصادی و طبیعی اتریش تا به حال موفق به جذب بیش از 60 هزار دانشجوی بین المللی شده اند. اگر شما هم سودای تحصیل در اتریش را دارید، ملزم به دریافت ویزای تحصیلی اتریش هستید. دریافت ویزای تحصیلی اتریش مزایای مختلفی به همراه دارد. در ادامه با مزایای تحصیل در کشور اتریش آشنا می شویم.

دلایل انتخاب اتریش و اخذ ویزای تحصیلی اتریش

دریافت ویزا و مهاجرت تحصیلی به کشور اتریش زمینه زندگی و تحصیل در یکی از بهترین کشورهای دنیا بشمار می رود. در بین دلایل انتخاب اتریش می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیستم آموزشی اتریش دارای رتبه 22 در بین 167 کشور است
  • اتریش از نظر شرایط و استانداردهای زندگی رتبه 11 در دنیا را دارد
  • از نظر آزادی، اتریش چهارمین کشور دنیا محسوب می شود
  • از نظر جاذبه های طبیعی، رتبه پنجم دنیا به اتریش اختصاص دارد

استانداردهای زندگی، آزادی اجتماعی و جاذبه های طبیعی اتریش باعث شده که حدود 26% از جمعیت دانشجویی این کشور را دانشجویان بین المللی تشکیل دهند. در این بین، تعداد دانشجویان آلمانی بیشتر است و مابقی را شهروندان سایر کشورها از جمله ایرانی ها تشکیل می دهند، اگر شما هم در گروه علاقمندان به اخذ ویزای تحصیلی اتریش و مهاجرت به این کشور هستید، لازم هست که با سیستم آموزشی اتریش آشنا شوید. در بخش بعدی مقاله به این موضوع می پردازیم.

سیستم آموزشی اتریش

سیستم آموزش عالی اتریش شامل سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. تحصیل کارشناسی در اتریش 3 تا 4 سال زمان می برد. برای تحصیل در این مقطع می توانید از دانشگاه های دولتی، خصوصی، کالج های دانشگاهی، مراکز تربیت معلم یا دانشگاه های علوم کاربردی پذیرش بگیرید. هزینه تحصیل کارشناسی در اتریش پایین و حدود 300 تا 700 یورو در نیمسال تحصیلی است. سال تحصیلی در اتریش از اواسط سپتامبر یا اکتبر شروع می شود و تا سپتامبر سال بعد ادامه دارد که همراه با تعطیلاتی در تابستان و زمستان است. بیشتر برنامه های کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می شوند. بنابراین برای گرفتن پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی اتریش ملزم به ارائه مدرک زبان آلمانی هستید. اکثر دانشگاه های اتریش، مدرک زبان سطح B1 را می پذیرند و برخی هم مدرک C1 را قبول می کنند.

تحصیل کارشناسی ارشد

طول دوره تحصیل کارشناسی ارشد در اتریش 2 سال است. دوره های کارشناسی ارشد به زبان های انگلیسی و آلمانی ارائه می شوند. برای تحصیل در اتریش به انگلیسی و اخذ ویزای تحصیلی اتریش باید مدرک زبان انگلیسی ارائه دهید‌. در مقطع کارشناسی ارشد باید حداقل 180 ETCS را بگذرانید.

تحصیل دکتری

تحصیل دکتری در اتریش 3 تا 4 سال به طول می انجامد. زبان تدریس در این مقطع نیز انگلیسی و آلمانی است. تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش برای شهروندان اروپا رایگان است. هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی در اتریش نیز مقرون بصرفه است‌. شما به عنوان یک شهروند ایرانی برای تحصیل دکتری در دانشگاه های دولتی اتریش باید 750 یورو در هر نیم سال تحصیلی بپردازید. البته شهریه دانشگاه های خصوصی بیشتر است.

حال که با سیستم آموزش عالی اتریش آشنا شدیم، اجازه دهید به بحث ویزای تحصیلی اتریش برگردیم. برای اخذ ویزای تحصیلی در وهله اول باید از یکی از دانشگاه های اتریش پذیرش بگیرید. پس با توجه به اهمیت این موضوع در بخش بعدی به مراحل گرفتن پذیرش تحصیلی از اتریش می پردازیم.

ویزای تحصیلی اتریش و مراحل گرفتن پذیرش تحصیلی

ویزای تحصیلی اتریش در صورتی به شما تعلق می گیرد که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اتریش شوید. پس گرفتن پذیرش تحصیلی شرط اول و لازم اخذ ویزا است. برای گرفتن پذیرش ملزم به ارائه مدرک زبان هستید. برای تحصیل در اتریش به زبان آلمانی باید مدرک زبان آلمانی و برای تحصیل به انگلیسی باید مدرک زبان آیلتس، تافل یا PTE ارائه دهید. علاوه بر این موظف به ارائه تصویر پاسپورت، تصویر کارت ملی و مدارک تحصیلی مقاطع پیشین نیز هستید. همچنین اکثر دانشگاه های اتریش امتحان ورودی نیز برگزار می کنند. امتحان ورودی 6 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی برگزار می شود. ضمناً داشتن سابقه کار حرفه ای در حوزه موردنظر برای ورود به بیشتر دانشگاه های علوم کاربردی الزامی است.

زمان و هزینه تحصیل

با این تفاسیر اگر مایل به تحصیل در اتریش هستید، باید درخواست خود را مستقیماً به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. آخرین مهلت ارسال درخواست شهروندان خارج از اتحادیه اروپا برای ترم های زمستان و تابستان به ترتیب اول سپتامبر و اواسط مارس است. چنان چه دانشگاه با درخواست شما موافقت کند، باید شهریه را پرداخت کنید. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی حدود 700 یورو و در دانشگاه های خصوصی حدود 6 هزار تا 23 هزار یورو در سال است. بعد از انجام این مراحل می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش اقدام کنید. البته لازم است بدانید که ویزای تحصیلی خود در انواع متفاوتی صادر می شود‌. در ادامه با انواع ویزای تحصیلی آشنا می شویم.

انواع ویزای تحصیلی اتریش

همان طور که گفتیم؛ ویزای تحصیلی اتریش متقاضیان زیادی از نقاط مختلف دنیا دارد. تحصیل در دانشگاه های اتریش رویای علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور است‌. دانشگاه های اتریش در سطح بین المللی شناخته شده هستند. اتریش دارای 14 دانشگاه با رنکینگ جهانی قابل توجه است. در بین بهترین دانشگاه های اتریش می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه علوم کاربردی FH Kufstein Tirol
  • دانشگاه تجارت بین المللی

به هر حال شما برای ورود به دانشگاه های اتریش ملزم به اخذ ویزای تحصیلی هستید. ویزای تحصیلی اتریش در 2 نوع متفاوت صادر می شود:

  • ویزای نوع C: به موجب دریافت ویزای نوع C می توانید تا 90 روز در اتریش اقامت داشته باشید.
  • ویزای نوع D: به موجب دریافت ویزای نوع D می توانید تا 6 ماه در اتریش اقامت داشته باشید.

برای تحصیل در دوره های بیش از 6 ماه باید مجوز اقامت در اتریش را دریافت کنید. همچنین می بایست برای اخذ ویزای نوع D درخواست دهید تا بعد از ورود به اتریش مجوز خود را فعال کرده و بتوانید تا پایان دوره تحصیلی در اتریش بمانید. مرجع صدور ویزای اتریش، سفارت این کشور است. توصیه می کنیم قبل از ارائه درخواست به سفارت، مدارک لازم را فراهم کنید. در ادامه مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش را معرفی می کنیم.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • فرم درخواست مجوز اقامت
  • گواهی اخذ پذیرش تحصیلی
  • دو قطعه عکس پرسنلی زمینه سفید
  • پاسپورت معتبر (اعتبار پاسپورت باید حداقل 3 ماه بیشتر از زمان سفر به اتریش باشد.)
  • گواهی تمکن مالی (10 هزار یورو)
  • گواهی سلامت پزشکی
  • بیمه نامه مسافرتی با سقف حداقل 30 هزار یورو
  • انگیزه نامه
  • رسید رزرو بلیط هواپیما

در صورتی که می توانید مدارک مذکور را فراهم کنید؛ برای اخذ ویزا اقدام نمایید. در بخش بعدی در مورد مراحل دریافت ویزای تحصیلی اتریش بیشتر صحبت می کنیم.

مراحل دریافت ویزای تحصیلی اتریش

  • گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اتریش (ممکن است ملزم به پرداخت شهریه نیز باشید)
  • ارائه درخواست برای اخذ مجوز اقامت در اتریش (برای گرفتن مجوز اقامت باید مدارک لازم اعم از گواهی پذیرش تحصیلی، گواهی تمکن مالی، بیمه مسافرتی و پاسپورت خود را به سفارت اتریش تحویل دهید)
  • منتظر تصمیم سفارت بمانید. (این پروسه ممکن است تا 3 ماه زمان ببرد)
  • گرفتن وقت سفارت اتریش (بعد از صدور مجوز اقامت باید برای اخذ ویزای نوع D اقدام کنید. برای انجام این امر باید وقت سفارت اتریش را رزرو نمایید که ممکن است 6 هفته به طول انجامد)
  • حضور در سفارت اتریش در وقت تعیین شده (کاملاً آماده باشید و تمام مدارک لازم اعم از مدارک شناسایی، پاسپورت، بیمه مسافرتی، بیمه درمانی و… را همراه داشته باشید)
  • منتظر تصمیم سفارت بمانید (این مرحله ممکن است 4 هفته زمان ببرد)

اگر پرونده شما کامل باشد، سفارت اقدام به صدور ویزا می کند. بعد از دریافت ویزای تحصیلی اتریش می توانید به این کشور سفر کنید. بعد از ورود به اتریش ۳ روز وقت دارید که آدرس محل سکونت خود را در شهرداری ثبت کنید. اما اگر سفارت نقصی در پرونده شما مشاهده کند؛ درخواست شما را ریجکت می کند. در بخش بعدی در این مورد بیشتر صحبت می کنیم.

اگر درخواست برای دریافت ویزای تحصیلی ریجکت شد چه کنیم؟

تحت چنین شرایطی 4 هفته وقت دارید که موضوع را از طریق سفارت پیگیری کنید. در واقع باید علت رد شدن درخواست توسط سفارت را به روشنی توضیح دهید و دلیل کافی مبنی بر اشتباه بودن این تصمیم ارائه دهید. البته هیچ تضمینی نیست که این پیگیری به موفقیت ختم شود. بدین ترتیب برای ارائه درخواست مجدد جهت دریافت ویزای تحصیلی اتریش باید 12 ماه دیگر منتظر بمانید.

اگر مایلید که خانواده خود را نیز به اتریش ببرید می بایست برای آن‌ها ویزای همراه بگیرید. در بخش بعدی به این موضوع می پردازیم.

امکان دریافت ویزای همراه با استفاده از ویزای تحصیلی اتریش

اگر موفق به دریافت ویزای تحصیلی شوید می توانید خانواده خود را نیز به اتریش ببرید. افراد همراه برای گرفتن مجوز اقامت و ویزا باید به صورت جداگانه اقدام کنند، اگر می خواهید همراه همسرتان به اتریش بروید؛ سن شما در زمان ارائه درخواست نباید کمتر از 21 سال باشد. همچنین باید ثابت کنید که تمکن مالی لازم برای تامین هزینه زندگی افراد همراه را دارید.

اگر می خواهید در مورد شرایط کار دانشجویی در اتریش نیز بدانید؛ در بخش بعدی مقاله با ما همراه باشید.

آیا با استفاده از ویزای تحصیلی اتریش می توانیم کار کنیم؟

دانشجویان بین المللی حین تحصیل در اتریش می توانند کار هم کنند. البته شرایط کاری با توجه به ملیت دانشجو متفاوت است‌. دانشجویان اتحادیه اروپا، نروژ، ایسلند، لیختن اشتاین و سوئیس می توانند آزادانه و بدون اخذ مجوز کار کنند. اما ممکن است که دانشگاه ساعات کار آن‌ها را محدود کند. دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا علاوه بر مجوز اقامت باید مجوز کار نیز بگیرند. به طور معمول مجوز کار برای دانشجویان از نظر ساعات کاری محدود است. اگر می خواهید در مورد شرایط کاری بعد از فارغ التحصیلی بدانید؛ بخش پایانی مقاله را نیز بخوانید.

تبدیل ویزای تحصیلی اتریش به ویزای کاری

در گذشته دولت اتریش به دانشجویان بین المللی اجازه می داد که تا 6 ماه بعد از فارغ التحصیلی در اتریش بمانند. طی این مدت اگر فرد موفق به پیدا کردن کار می شد؛ ویزای کاری وی به ویزای تحصیلی تبدیل می شد. همچنین چند سال بعد از کار کردن و پرداخت مالیات می توانست اقامت دائم بگیرد. خوشبختانه در حال حاضر، دولت اتریش، فرصت 6 ماهه را به 12 ماه افزایش داده است. بدین ترتیب شانس بیشتری برای پیدا کردن کار و اقامت در اتریش خواهید داشت.

مقاله پیشنهادی: دریافت ویزای کار اتریش

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی مهاجرتی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *