نروژ

لیست کامل بهترین دانشگاه های نروژ

لیست کامل بهترین دانشگاه های نروژ

اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی و تحصیل در یک دانشگاه بین المللی معتبر برای داشتن آینده ای درخشان هستید، حتما باید کشور نروژ را نیز جز مقاصد تحصیلی خود در نظر بگیرید زیرا نروژ در رتبه بندی جهانی رتبه 4 را در حوزه آموزش کسب کرده است. این کشور دارای برترین دانشگاه های بین المللی معتبر است، رشته های دانشگاهی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و کشوری بسیار جذاب برای تجربیات دانشجویی هیجان انگیز و بی نظیر است.

تعداد دانشگاه های بین المللی نروژ به بیش از 29 دانشگاه می رسد که طیف گسترده ای از رشته ها را در تمامی مقاطع تحصیلی آموزش می دهند. بنابراین با تنوع زیادی روبرو خواهید بود و می توانید در رشته مورد علاقه خود به سادگی پذیرش بگیرید. البته انتخاب دانشگاه مناسب بسیار اهمیت دارد بنابراین در این مطلب لیستی از دانشگاه های نروژ را که برای دانشجویان بین المللی مناسب هستند معرفی کردیم و به نکات کاربردی و مهم در فرایند پذیرش مانند ددلاین اپلای، شهریه و رشته های دانشگاهی محبوب پرداخته ایم.

سیستم آموزش عالی در نروژ

نروژ دارای 49 دانشگاه است که 845 رشته دانشگاهی را ارائه می دهند. در 44 دانشگاه نروژ 415 رشته لیسانس تدریس می شود، در 39 دانشگاه نروژ 326 رشته فوق لیسانس و در 18 دانشگاه نروژ 104 رشته دکترا به دانشجویان ارائه می شود.

رشته های دانشگاهی در نروژ

دانشگاه های نروژ طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی را در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس و دکتر ارائه می دهند. در جدول زیر رشته های دانشگاهی محبوب که توسط دانشجویان بین المللی در نروژ مطالعه می شوند، بهمراه میانگین شهریه آن رشته را مشاهده می نمایید:

رشته دانشگاهی شهریه
هنری ها 1344 یورو
جامعه شناسی 709 یورو
آموزش و تدریس 1320 یورو
اقتصاد 1024 یورو
مدیریت 1445 یورو
سلامت 489 یورو
آی تی 1281 یورو
طراحی 1450 یورو
مهندسی 681 یورو
تاریخ 653 یورو
تجارت 1426 یورو
حقوق 150 یورو
فلسفه 704 یورو
پرستاری 976 یورو
علوم کاربردی 1523 یورو
ارتباطات 1456 یورو
عمران 871 یورو
علوم سیاسی 732 یورو
پزشکی 1230 یورو
گردشگری 292 یورو
علوم طبیعی 822 یورو
تربیت بدنی 273 یورو
زمین شناسی 818 یورو

 

لیست دانشگاه های بین المللی نروژ

نروژ دارای 29 دانشگاه بین المللی است که برخی از دانشگاه ها دولتی و برخی خصوصی هستند. رشته های دانشگاهی در این دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می شود و هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی برای ادامه تحصیل جذب این دانشگاه ها می شوند. در زیر 29 دانشگاه نروژ برای دانشجویان بین المللی با نام اصلی و بر اساس رتبه کشوری لیست شده اند:

  1. دانشگاه Universitetet i Oslo
  2. دانشگاه Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet
  3. دانشگاه Universitetet i Bergen
  4. دانشگاه UiT Norges arktiske universitet
  5. دانشگاه OsloMet
  6. دانشگاه Høgskolen i Østfold
  7. دانشگاه Handelshøyskolen BI
  8. دانشگاه Universitetet i Stavanger
  9. دانشگاه Universitetet i Sørøst-Norge
  10. دانشگاه Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  11. دانشگاه Universitetet i Agder
  12. دانشگاه Høgskulen på Vestlandet
  13. دانشگاه Norges Handelshøyskole
  14. دانشگاه Universitetet i Nordland
  15. دانشگاه Høgskolen i Innlandet
  16. دانشگاه Universitetssenteret på Svalbard
  17. دانشگاه Høgskulen i Volda
  18. دانشگاه Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  19. دانشگاه Norges idrettshøgskole
  20. دانشگاه Høyskolen Kristiania
  21. دانشگاه Høgskolen i Molde
  22. دانشگاه Norges musikkhøgskole
  23. دانشگاه Kunsthøgskolen i Oslo
  24. دانشگاه VID vitenskapelige høgskole
  25. دانشگاه Det Teologiske Menighetsfakultet
  26. دانشگاه NLA Høgskolen
  27. دانشگاه Sámi allskuvla
  28. دانشگاه Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
  29. دانشگاه Lovisenberg diakonale høgskole

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی نروژ

معرفی برترین دانشگاه های نروژ

در این قسمت به معرفی بهترین دانشگاه های نروژ می پردازیم. در ادامه 15 دانشگاه برتر نروژ را از نظر رتبه جهانی و دیگر ویژگی ها بررسی کرده ایم:

  • دانشگاه Oslo

دانشگاه اسلو که نام کامل آن University of Oslo است رتبه جهانی 101 را طبق رتبه بندی جهانی QS دارد و تعداد کل دانشجویان آن به بیش از 25960 می رسد. برای بیش از 200 سال، دانشگاه اسلو شهرت خود را به عنوان برترین دانشگاه نروژ حفظ کرده است. طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی مانند علوم طبیعی، علوم انسانی و آموزش در تمام مقاطع تحصیلی در این دانشگاه تدریس می شود. دانشگاه اسلو نه تنها برترین دانشگاه نروژ است بلکه بزرگترین دانشگاه این کشور نیز محسوب می شود. دانشگاه اسلو دارای 8 دانشکده است که عبارتند از: الهیات، حقوق، علوم انسانی، ریاضیات، علوم طبیعی، دندانپزشکی، علوم اجتماعی و آموزش. بیش از 800 رشته این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شود که بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی است. شهریه سالانه این دانشگاه از 165 یورو شروع می شود.

  • دانشگاه Bergen

دانشگاه برگن University of Bergen طبق رتبه بندی QS رتبه جهانی 199 را دارد و تعداد کل دانشجویان آن تاکنون به بیش از 17500 می رسد. این دانشگاه دومین دانشگاه برتر نروژ به حساب می آید. به دلیل شهرت جهانی این دانشگاه سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی جذب آن می شود. دانشگاه برگن از نظر تحقیقات پژوهشی بخصوص در زمینه های چالش های اجتماعی، آب و هوا و انرژی های جدید جزء پیشروترین دانشگاه های جهان است و کیفیت آموزشی بسیار بالایی در ارائه رشته های فوق لیسانس دارد. شهریه سالانه این دانشگاه در رشته های مختلف متفاوت است و از 161 یورو آغاز می شود.

  • دانشگاه علم و صنعت نروژ

دانشگاه علم و صنعت نروژ که نام کامل آن Norwegian University of Science and Technology است، طبق رتبه بندی جهانی QS رتبه 352 را دارد. تعداد کل دانشجویان این دانشگاه 42840 است و تعداد دانشجویان بین المللی 3629 است که نزدیک به 9 درصد دانشجویان را شامل می شود. این دانشگاه یکی از شناخته شدن ترین دانشگاه های نروژ است که شهرت جهانی دارد. به این دانشگاه به اختصار NTNU گفته می شود و یک دانشگاه دولتی است. این دانشگاه در رشته های مهندسی و فناوری، علوم اجتماعی، هنر، معماری، اقتصاد و پزشکی تخصص دارد. دانشگاه علم و صنعت نروژ در سال 1910 تاسیس شده است و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور محسوب می شود. میانگین شهریه سالانه این دانشگاه 2000 یورو است.

  • دانشگاه قطب شمال نروژ

نام کامل این دانشگاه UiT The Arctic University of Norway است و در رتبه بندی جهانی QS رتبه 454 را کسب کرده است. تعداد کل دانشجویان این دانشگاه 15955 است. این دانشگاه یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی است. دانشگاه قطب شمال نروژ در سال 1968 در ترومسو تاسیس شد و یک دانشگاه دولتی است و یه عنوان شمالی ترین دانشگاه جهان شناخته می شود. رشته های معروف و محبوب این دانشگاه رشته های علوم انسانی، فناوری، مهندسی فضا، علوم کامپیوتر و اقتصاد است و دارای 7 دانشکده می باشد. جالب است که زمینه های تحقیقاتی مهم آن پزشکی و زیست شناسی پزشکی، ورزش و آب و هوا است.

  • دانشگاه علوم زیستی نروژ

دانشگاه علوم زیستی نروژ یا Norwegian University of Life Sciences رتبه جهانی 601 را دارد و تعداد کل دانشجویان آن به 6400 می رسد. این دانشگاه در زمینه های مختلف مانند مطالعات بین المللی محیط زیست و طرح های توسعه معروف است. این دانشگاه در آس نروژ قرار دارد و بیش از 60 رشته دانشگاهی را با هدف حل مشکلات زیست محیطی، بهداشت، مواد غذایی و صنایع ارائه می دهد. سیستم آموزشی بسیار با کیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی دارد و در حوزه کشاورزی رتبه جهانی 9 را طبق QS کسب کرده است. شهریه سالانه این دانشگاه از 166 یورو شروع می شود.

سایر دانشگاه های برتر نروژ عبارتند از:

نام دانشگاه نام دانشگاه به انگلیسی رتبه جهانی تعداد کل دانشجویان
دانشگاه استاوانگر University of Stavanger 401 12000
دانشگاه علوم کاربردی نروژ غربی Western Norway University of Applied Sciences 1053 17000
دانشگاه جنوب شرقی نروژ University of South-Eastern Norway 1061 18275
دانشگاه متروپولیتن اسلو Oslo Metropolitan University 1233 21905
دانشگاه آگدر University of Adger 1408 14215
مرکز دانشگاه در سوالبارد The University Centre in Svalbard 2740 7430
دانشگاه تجارت نروژ BI BI Norwegian Business School 1645 20168
دانشگاه اقتصاد نروژ NHH NHH Norwegian School of Economics 1473 3500
کالج دانشگاه اوستفولد Østfold University College 1229 8000
دانشگاه علوم کاربردی داخلی نروژ Inland Norway University of Applied Sciences 2593 15986

 

ددلاین اپلای دانشگاه های نروژ

در نروژ شروع دوره تحصیلی در دانشگاه یا اینتیک دانشگاه ماه آگوست August است. بنابراین ددلاین اپلای دانشگاه های نروژ بین 1 دسامبر December (دسامبر سال قبل) تا 15 مارس March است. بنابراین آخرین مهلت اپلای و ارسال درخواست برای پذیرش در دانشگاه های نروژ در ماه مارس معادل فروردین ماه است. اپلای را می توانید از طریق وبسایت دانشگاه و بصورت آنلاین انجام دهید. به دلیل اینکه رشته های دانشگاهی برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی است معمولا دانشگاه ها مدرک بین المللی زبان انگلیسی مثل آیلتس یا تافل از شما می خواهند البته بعضی از دانشگاه های دوره های زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی برگزار می کنند و نکته مهم این است که برای تحصیل در نروژ نیازی نیست که زبان نروژی یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که ددلاین اپلای برای دوره های pre-qualification زودتر از تاریخ های بالاست. مدارکی که در زمان اپلای نیاز است که ارسال نمایید عبارتند از:

  • اپلیکیشن فرم تکمیل شده
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • کپی پاسپورت
  • رزومه
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • توصیه نامه
  • مدرک زبان انگلیسی

نکته: البته به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به اینکه برای چه مقطع تحصیلی اقدام می کنید، لیسانس، فوق لیسانس و دکتر، لیست مدارک مورد نیاز برای اپلای متفاوت خواهد بود برای مثال برای مقطع لیسانس نیازی به ارسال توصیه نامه یا انگیزه نامه تحصیلی و روزمه نیست. همچنین تمامی مدارک باید ترجمه رسمی شده باشند.

هزینه تحصیل در نروژ برای دانشجویان بین المللی

در کل تحصیل در یک دانشگاه بین المللی هزینه زیادی دارد و قسمت عمده این هزینه به شهریه دانشگاه اختصاص خواهد یافت. اما نکته مثبت این است که شهریه دانشگاه های نروژ نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است و حتی برخی از دانشگاه های دولتی این کشور به دلیل اعتقاد دولت نروژ در مورد دسترسی آسان به آموزش عالی برای همه، رایگان است حتی برای دانشجویان بین المللی. اما در کل طیف شهریه دانشگاه در نروژ با توجه به اینکه دانشگاه دولتی باشد یا خصوصی و با توجه به رشته، متفاوت است. شهریه سالانه دانشگاه های خصوصی نروژ به شرح زیر است:

  • 7000 تا 9000 یورو برای رشته های لیسانس
  • 9000 تا 19000 یورو برای رشته های فوق لیسانس

اما شهریه دانشگاه های دولتی نروژ از 30 تا 60 یورو در سال آغاز می شود و هزینه زیادی را به دانشجویان تحمیل نخواهد کرد.

سایر هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی عبارتند از هزینه محل اقامت، خوراک و پوشاک، کتاب و غیره. برای داشتن یک زندگی ایده آل در نروژ باید هزینه ی ماهانه بین 800 تا 1400 یورو را در نظر بگرید.

جمع بندی

نروژ یکی از مناسب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است زیرا این کشور یکی از امن ترین کشورهای جهان است و تحصیل در این کشور تجربه ای شگفت انگیز برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. اکثر دانشگاه های نروژ رشته های دانشگاهی خود را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. بیشتر دانشگاه های بین المللی این کشور جز رتبه های برتر جهانی هستند و مدرک آنها دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است. دریافت مدرک بین المللی از یک دانشگاه معتبر جهانی در نروژ می تواند مسیری مطمئن برای آینده ی شغلی درخشان باشد. پس اگر تصمیم به مهاجرت تحصیلی دارید حتما دانشگاه های نروژ را مد نظر قرار دهید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *