ثبت شرکت, چین

شرایط ثبت شرکت در چین

ثبت شرکت در چین

ثبت شرکت در چین یکی از راه های مهاجرت به چین می باشد امروزه افراد بسیاری به دلایل مختلف قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارند برخی بخاطر تحصیل، کار، ناهنجاری های جامعه ی خود و برخی دیگر نیز برای سرمایه گذاری در کشوری دیگر اقدام به مهاجرت می کنند.

ثبت شرکت در چین

برای افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند ما کشور چین را برایشان مناسب می دانیم، با توجه به رشد اقتصادی چند سال اخیر این کشور شرایطی مناسب برای رونق کسب وکاری جدید را فراهم کرده است.

اقتصاد چین

در سال های اخیر شاهد پیشرفت های چشمگیر در زمینه اقتصادی در کشور چین بوده ایم و با توجه به تعاملاتی که ایران و چین دارند می توانیم به جرات این کشور را برای سرمایه گذاران ایرانی مناسب بدانیم، یکی از مزایایی که ثبت شرکت در چین به نسبت دیگر کشور ها دارد این می باشد که شما می توانید بدون نیاز به سرمایه گذاران چینی برای ثبت شرکت در چین اقدام نمایید.

دولت چین این امتیاز ها را برای سرمایه گذاران خارجی خود در نظر گرفته است که می توانند از طریق ثبت شرکت در چین به پیشرفت های اقتصادی، تجاری و.. برسند در حالی که مالکیت صد در صد را در اختیار خواهند داشت و اجازه تولید، مونتاژ و توزیع خدمات تجاری را به سرمایه گذاران خارجی داده است.

اما این نکاتی که خدمتتان عرض کردیم به این معنا نمی باشد که سرمایه گذاران خارجی می توانند به هر فعالیتی در کشور چین بپردازند بلکه در زمان تاسیس شرکت باید نوع فعالیت تجاری مشخص شود و طبق نظر دولت چین به فعالیت خود رونق بخشید.

تاسیس شرکت در چین

همچنین در زمان تاسیس شرکت در چین باید این اجازه را از دولت گرفته باشید که حق صادرات و واردات را در حوزه فعالیت تجاری خود خواهید داشت.

کشور چین از لحاظ رشد اقتصادی در حال رسیدن به آمریکا می باشد و در زمان رکود اقتصادی در دنیا این کشور شرایطی را برای جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم نمود که این باعث گردید بسیاری از سیاست های معقول برای سرمایه گذاران خارجی صادر شود.

کشور چین با نیروی کار فراوانی که دارد محیط مناسبی را از جهات مادی و مالی برای تاسیس کارخانه جات توسط سرمایه گذاران خارجی فراهم نموده است، همانطور که می دانید در برخی از کشورای توسعه یافته امکان ثبت شرکت وجود دارد اما با مشکل نیروی کار و استخدام آنها مواجه هستیم اما در کشور چین این مشکل وجود نخواهد داشت و به راحتی می توانید نیروی کار ماهر و متخصص را استخدام نمایید.

انواع شرکت قابل ثبت در چین

انواع مختلف شرکت برای ثبت در چین مانند سایر کشورهای دیگر، وجود دارد که لیست آنها را در ادامه مشاهده می نمایید:

  1. شرکت خصوصی – Private Enterprise
  2. شرکت دولتی – State Owned Enterprise (SOE)
  3. دفتر نمایندگی – Representative Office
  4. سرمایه گذاری مشترک – Joint Venture
  5. متعلق به شرکت های خارجی – Wholly Foreign Owned Subsidiary

شرکت خصوصی

ثبت شرکت خصوصی یکی از محبوب ترین انواع ثبت شرکت در چین است و توسط یک فرد یا گروهی از افراد بدون مالکیت دولتی انجام می شود. هر شرکتی که در چین فعالیت می کند و به تجارت و کسب و کار مشغول است باید به صورت قانونی ثبت شده باشد و مجوز تجاری معتبر داشته باشد.

شرکت دولتی

شرکت دولتی که به اختصار به آن SOE گفته می شود از اهمیت استراتژیک برای دولت چین برخوردار است. شرکت دولتی برای فعالیت در بخش های کلیدی و خاص ثبت و راه اندازی می شود برای مثال در حوزه های برق، مخابرات و هوافضا. شرکت دولتی عمدتا به اقتصاد چین کمک می کند و معمولا جز برزگترین شرکت های جهان محسوب می شود. ثبت شرکت دولتی یا SOE در چین بعد از اصلاحات دهه 1980 افت کرد اما همچنان یکی از اساسی ترین موارد برای رشد اقتصاد چین است. ساختار این شرکت ها به نحوی است که دولت مالک آن محسوب می شود.

دفتر نمایندگی

دفتر نمایندگی شرکتی است که صرفا به عنوان نماینده یک شرکت خارجی در چین ثبت می شود. در واقع دفتر نمایندگی در چین یک شخص حقوقی مجزا نیست و به شرکت اصلی یا مادر وابسته است و به این دلیل نمی تواند فعالیت مستقیم در تجارت چین داشته باشد. البته دفتر نمایندگی که در چین ثبت شود طبق مقررات چین عمل می کند و یک دفتر non-profit محسوب می شود.

بدلیل اینکه چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است، خیلی متداول و مرسوم است که شرکت های خارجی که در کشورهای دیگر فعالیت تجاری دارند، در چین دفتر نمایندگی ثبت کنند. زیرا این ساده ترین راه برای حضور در بازار چین است. البته فعالیت های یک دفتر نمایندگی در چین محدودیت هایی را نیز دارند مثلا در استخدام نیروی کار، که باید از آن اطلاع داشت. همچنین توجه داشته باشید که برای ثبت دفتر نمایندگی در چین نیاز به سرمایه خارجی نیست.

سرمایه گذاری مشترک

یکی از انواع منحصربفرد ثبت شرکت در چین، سرمایه گذاری مشترک یا اصطلاحا Joint Venture است. در این نوع ثبت شرکت در چین دو طرف چینی و خارجی در مشارکت قرار دارند. سرمایه گذاری مشترک یکی از بهترین روش ها برای ورود شرکت های خارجی به بازار چین است. برای ثبت شرکت در چین از طریق روش سرمایه گذاری مشترک، ضروری است که یک شریک در چین داشته باشید. بدین معنی که معمولا شرکت توسط یک سرمایه گذار خارجی مثلا یک سرمایه گذار ایرانی ثبت می شود و یک چینی نیز در این شرکت سهام دار خواهد بود و درصد مشخصی سهام به او تعلق می گیرد.

دو نوع اصلی سرمایه گذاری مشترک با اهداف مختلف برای شرکت های خارجی وجود دارد که عبارتند از:

  • نوع اول – Corporate joint venture: در این نوع از سرمایه گذاری مشترک، سرمایه گذاری توسط طرفین یعنی هم شرکت خارجی و هم چینی انجام می گیرد و نسبت تقسیم سود ممکن است متناسب با میزان مالکیت و میزان سهام در شرکت باشد و به این دلیل نسبت تقسیم سود متفاوت خواهد بود. در این نوع از ثبت شرکت به صورت سرمایه گذاری مشترک، هر دو طرف باید برای تبادل منابع و فناوری های لازم فعالیت کنند. قبل از انعقاد قرارداد هر دو طرف تفاهم نامه ای را امضا می کنند که به آن LOI (Letter Of Intent) گفته می شود.
  • نوع دوم – Equity Joint venture: در این نوع از ثبت شرکت به صورت سرمایه گذاری مشترک، یک ساختار مدیریتی دولایه وجود دارد. بدین صورت که یک طرف مسئولیت عملیات اجرایی شرکت را به عهده دارد و طرف دیگر در حوزه مدیریت فعالیت می کند. در این شکل از سرمایه گذاری مشترک ممکن است چند شرکت با یک توافق مشترک وارد یک کسب و کار یا تجارت جداگانه شوند.

شرکت متعلق به شرکت های خارجی

به این نوع از ثبت شرکت در چین Wholly Foreign Owned Subsidiary یا به اختصار WFOE گفته می شود. شرکت تابعه کاملا خارجی فقط توسط کشورهای خارجی در چین ثبت و راه اندازی می شود و به طور کامل تحت مالکیت آن کشور خارجی است. به این دلیل این روش جز یکی از پرطرفدارترین و بهترین روش ها برای ثبت شرکت در چین است. یک نکته مثبت در این روش ثبت شرکت این است که به مشارکت مستقیم سرمایه گذار چینی نیازی ندارید. شرکت ثبت شده از این طریق صد درصد متعلق به شرکت خارجی تاسیس کننده آن است. نکته مثبت دیگر در روش WFOE نیاز به حداقل سرمایه گذاری خارجی است. این نوع شرکت ها در چین دارای انعطاف پذیری بیشتری برای صاحبان خود است و شرکت خارجی سرمایه گذارکنترل بسیار بیشتری دارد. تمامی این دلایل باعث شده است که سرمایه گذاران خارجی مانند از جمله سرمایه گذاران ایرانی تمایل زیادی به ثبت شرکت از طریق WFOE داشته باشند.

نکته: توجه داشته باشید که طیف وسیعی از انواع شرکت در چین قابل ثبت است. به جز موارد بالا که از جمله اصلی ترین روش های ثبت شرکت در چین محسوب می شوند روش های دیگری نیز برای ثبت شرکت در چین وجود دارد که عبارتند از:

  • شرکت شخصی
  • شرکت منطقه آزاد چین
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت محدود شده توسط سهام
  • شرکت سرمایه گذاری سهام چین
  • شرکت های ساحلی
  • شرکت هلدینگ
  • دفتر شعبه
  • شرکت هنگ کنگ

ثبت شرکت شخصی در چین یکی از ساده ترین انواع ثبت شرکت در چین است اما باید توجه داشته باشید که این نوع ثبت شرکت که مالکیت انفرادی را نشان می دهد مخصوص کسب و کارهای کوچک است و فقط برای شهروندان چینی قابل ثبت است. برای اتباع خارجی انواع ثبت شرکت که به صورت دفتر نمایندگی، سرمایه گذاری مشترک و شرکت متعلق به شرکت های خارجی WFOE انجام می شود، مرسوم و متداول هستند.

نکته ای در خصوص ثبت شرکت در چین

نکته ای که در خصوص ثبت شرکت در چین باید یاد آوری کنیم این است که شما می توانید در تمام نقاط مختلف این کشور شرکت تاسیس نمایید و محدودیتی شامل حال شما نخواهد شد. فقط باید به خاطر داشته باشید که یکی از شرایط ثبت شرکت در چین این است که شما باید زمانی که درآمد شرکت را اعلام می کنید برگه های مالیاتی رسمی را نیز تکمیل کرده باشید. فقط باید به خاطر داشته باشید که برای استخدام نیروی کار نباید به صورت مستقیم از سازمان های دولتی انجام داد، ارسال مالیات به صورت ماهیانه در چین امکان پذیر می باشد حتی اگر در آن سال تقویم هنوز وارد چین نشده باشد.

تمام هزینه های ثبت شرکت در چین شامل دستمزد کارمندان نیز مشمول مالیات می گردد، نکته مهم در خصوص ثبت شرکت در چین این می باشد که شما می توانید بعد از شروع فعالیت هم تجارت داخلی و هم تجارت بین المللی را نیز انجام دهید که شامل صادرات و واردات خواهد شد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در چین

  • گواهی تایید ثبت شرکت توسط سفارت چین
  • گذرنامه تمام سهامداران
  • گواهی از بانک و گردش حساب متقاضی
  • ۶ قطعه عکس رنگی از سهامداران
  • کپی از گذرنامه های سهامدارن و خانواده های آنان
  • میزان سرمایه ثبت شده
  • آدرس دفتر در کشور چین که دارای تلفن و فکس باشد (اجاره نامه یا سند خرید ملک)
  • طرح توجیهی اقتصادی
  • گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد
  • گواهی سلامت پزشکی

برای ثبت شرکت در کشور چین باید ابتدا نامی مناسب برای فعالیت تجاری خود انتخاب نمایید توجه داشته باشید که این نام نباید تکراری باشد و حتی نباید نام یکی از سهامداران شرکت باشد این اسم باید طوری انتخاب شود که نوع فعالیت تجاری و بیزنس شما را مشخص کند.

بعد از آن شما می توانید تمام امور مربوط به ثبت شرکت در چین را به کارشناسان ما و وکیل های با تجربه ما در ثبت شرکت بسپارید تا آنها با استفاده از دانش و تجربه خود امور قانونی ثبت شرکت در پین را به سرعت سپری نمایند و قرارهای ثبت شرکت در چین را تنظیم نمایند.

وکلای ما با بررسی نام انتخابی شما طبق قانون به شما خواهند گفت که این نام مناسب می باشد و یا خیر. آنها اساس نامه شرکت را با توجه به قوانین ساختار انتخابی شرکت شما تنظیم خواهند کرد، انجام تمام امور ثبت شرکت در اداره امور ثبت به وسیله آنها انجام می شود و شما تنها باید هزینه های قانونی مراحل ثبت را پرداخت کنید.

سرمایه اولیه شرکت

شما زمانی که تمام امور ثبت شرکت خود را به ما می سپارید دیگر نگرانی هیچ چیز نباشید و به کار های دیگر خود بپردازید تا زمانی که به حضور شما احتیاج گردد.

حال شاید برایتان سوال باشد که سرمایه اولیه شرکت چه مقدار بوده است و طریقه پرداخت آن به چه صورت هایی امکان پذیر می باشد، در این خصوص باید خدمتتان عرض کنیم که حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های بازرگانی و تولیدی مبلغ صد و چهل هزار دلار می باشد و برای ثبت شرکت های دیگر مبلغی حدود صد هزار دلار به عنوان سرمایه اولیه کافی می باشد.

نحوه پرداخت سرمایه اولیه به دو صورت امکان پذیر می باشد یکی به این صورت که شما می توانید این مبالغ را سه ماه بعد از دریافت اجازه کار از دولت چین و حساب افتتاح شده در این کشور پرداخت گردد و را ه دیگر هم این گونه می باشد که شما می توانید سه ماه بعد از اجازه کار در چین و افتتاح حساب در این کشور مبلغی حدود ۱۵درصد اولیه را به حساب واریز نمایید و مابقی این مبلغ با توجه به شرایط و قوانین دولت چین (که متغیر می باشد ) ظرف دو سال به حساب واریز شود .

مزایای ثبت شرکت در چین

  • شما در یک کشوری ثبت شرکت را انجام خواهید داد که به عنوان غول اقتصادی در دنیا مشهور شده است
  • این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی روابط خوبی با کشور عزیزمان ایران دارد
  • شما می توانید به راحتی به صادرات و واردات و تجارت بین المللی مشغول شوید
  • از مشکلاتی مانند تحریم برای همیشه راحت خواهید شد
  • شما می توانید مالکیت صد در صد با ثبت شرکت در چین را بهره مند شوید و نیازی به شریک چینی نخواهید داشت
  • برای شما شرایطی فراهم می شود که به راحتی می توانید به تولید، مونتاژ، و توزیع خدمات بپردازید
  • شما میتوانید بدون نیاز به وکیل صادرات و واردات به این امر به راحتی دسترسی داشته باشید
  • مدت زمان ثبت تنها سه ماه وقت می گیرد
  • مالیات های پرداختی به صورت ماهانه می باشد و شما تحد فشار نخواهید بود
  • می توانید از معافیت های مالیاتی و همچنین تشویق های مالیاتی برخوردار شوید
  • می توانید در کشور چین افتتاح حساب انجام دهید
  • برای تاسیس شرکت شما می توانید از کمک های دولتی بهره مند شوید
  • شما با مجوز دولت چین می توانید به راحتی به هر نوع فعالیت تجاری که علاقمند هستید بپردازید
  • استخدام نیروی کار محلی و خارجی به راحتی امکان پذیر می باشد
  • امکان استفاده از خدمات درمانی رایگان در کشور چین

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (7 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *