پرتغال

شرایط تحصیل پزشکی در پرتغال

پرتغال دارای دانشگاه های بین المللی معروفی است که باعث جذب تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی شده است که قصد ادامه تحصیل در اروپا را دارند. دانشگاه های پرتغال و سیستم آموزشی آنها مطابق با استانداردهای جهانی است و رشته های دانشگاهی به زبان انگلیسی تدریس می شود. نکته مهم اینجاست که دانشگاه های پرتغال رشته های پرطرفدار پزشکی را نیز به زبان انگلیسی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند و دانشجویان علاقه مند به رشته پزشکی می توانند براحتی در دانشگاه های این کشور به تحصیل پزشکی بپردازند. در این مطلب راهنمای کامل و کاربردی تحصیل پزشکی در پرتغال ارائه شده است که پاسخگوی تمامی سوالات شما است.

شرایط پذیرش در رشته پزشکی در پرتغال

برای علاقمندان به تحصیل رشته پزشکی در یک دانشگاه بین المللی معتبر، مطمئنا مهمترین سوال این است که برای اخذ پذیرش در رشته پزشکی از دانشگاه های پرتغال باید چه شرایطی داشته باشیم و چه معیارهایی برای انتخاب مد نظر دانشگاه های پزشکی پرتغال است؟

دانشگاه های پزشکی پرتغال هر ساله تعداد زیادی دانشجوی بین المللی را برای انواع رشته های پزشکی پذیرش می کنند. بخش زیادی از 50 هزار دانشجوی بین المللی که هر ساله برای تحصیل به پرتغال مهاجرت می کنند، درخواست پذیرش در رشته های پزشکی را دارند. معروف ترین دانشکده های پزشکی که دانشجویان بین المللی را می پذیرند عبارتند از دانشگاه های برتر پرتغال مانند دانشگاه پورتو، دانشگاه کویمبرا، دانشگاه لیسبون، دانشگاه نوا د لیسبوا و دانشگاه مینهو.

برای ورود به رشته پزشکی در پرتغال باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • دیپلم رسمی معتبر
  • ریزنمرات و کارنامه های دبیرستان برای بررسی سوابق تحصیلی
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی
  • پاسپورت
  • تمکن مالی
  • بیمه سلامت

اداره کل آموزش عالی پرتغال برای ساده تر کردن روند درخواست پذیرش از دانشگاه های این کشور برای دانشجویان بین المللی، پورتال آنلاین Candidatura Online را راه اندازی کرده است که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای اخذ پذیرش در این پورتال ثبت شده است.

اما به چند نکته مهم و کاربردی زیر توجه ویژه داشته باشید:

  • برخی از دانشگاه های پزشکی پرتغال برای پذیرش دانشجویان آزمون ورودی در نظر گرفته اند.
  • جهت اخذ پذیرش در رشته پزشکی در پرتغال باید حداقل 60 درصد نمره کل را در دروس اصلی مانند زیست، شیمی و فیزیک در دوران دبیرستان کسب کرده باشید.
  • سن متقاضیان ورود به رشته های پزشکی در پرتغال باید 17 سال تمام به بالا باشد.

رشته پزشکی در پرتغال

رشته پزشکی MBBS در پرتغال، یک دوره تحصیلی 6 ساله است. مدرک معادل رشته پزشکی در پرتغال همان دکترای حرفه ای در ایران و کارشناسی ارشد در سیستم های آموزش جهانی است. زیرا سیستم دانشگاه های پرتغال مانند سایر کشورهای اروپایی براساس فرایند Bologna است، مدرک رشته پزشکی در پرتغال نوعی مستر Master’s Degree به حساب می آید و به آن master in medicine گفته می شود.

همانطور که گفته شد دوره پزشکی در پرتغال 6 سال است و شامل 360 واحد درسی و 12 ترم تحصیلی خواهد بود. در طول تحصیل در رشته پزشکی، در 3 سال اول دروس نظری پزشکی از پایه تا تخصصی آموزش داده می شود. در 3 سال آخر بیشتر آموزش در فضای بیمارستان است تا دانشجویان تجربه عملی کسب کنند و مهارت های لازم را برای تشخیص و درمان بیماری های بدست آورند.

در واقع در 6 ترم اول 180 واحد درسی آموزش داده می شود. در سال چهارم دانشگاه موضوعات پزشکی بالینی تدریس می شود و 2 ترم آخر دانشگاه کارآموزی یا انترنی است.

زبان تدریس رشته پزشکی برای دانشجویان بین المللی، زبان انگلیسی است. اما بههرحال شما بعد از ورود به کشور پرتغال نیاز است دوره های زبان پرتغالی را نیز بگذرانید و سطح زبان پرتغالی B2 را داشته باشید تا در طول تحصیل و در ادامه برای اشتغال به حرفه پزشکی در پرتغال بتوانید با بیمارن ارتباط برقرار کنید.

تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه های پرتغال سخت نیست و اگر علاقه مند به این رشته باشید می توانید با اراده و انگیزه بر چالش ها غلبه کنید. بهرحال درصد ترک تحصیل پزشکی در پرتغال 6 درصد است که عدد بسیار کمی است.

هزینه تحصیل پزشکی در پرتغال

هزینه تحصیل پزشکی در پرتغال در مقایسه با سایر کشورها کمی کمتر است در حالی که کیفیت آموزش برابر است و به همین دلیل بسیاری از علاقه مندان به رشته پزشکی، پرتغال را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند. معمولا شهریه سالانه رشته پزشکی در دانشگاه های پرتغال از 3000 تا 8000 دلار است.

پزشک شدن در پرتغال

بعد از اینکه دوره 6 ساله پزشکی را در پرتغال گذراندید، دانش، توانایی و مهارت کافی برای اشتغال به حرفه پزشکی را کسب کرده اید اما برای اینکه بتوانید به عنوان یک پزشک مشغول به کار شوید نیاز است که در انجمن پزشکی پرتغال ثبت نام کنید و وقتی اسم شما در انجمن پزشکان ثبت شد و شماره نظام دریافت کردید می توانید به شغل پزشکی مشغول شوید. اگر بعد از فارغ التحصیلی تمایل داشتید حرفه پزشکی را در کشور دیگر یا کشور خودتان انجام دهید، ابتدا باید مدرک پزشکی خود را معادل سازی کنید و سپس در انجمن پزشکی ثبت شوید تا مجوز کار دریافت کنید. رشته پزشکی 6 ساله در پرتغال معادل رشته پزشکی عمومی در ایران است.

برای اینکه بتوانید به عنوان پزشکی عمومی در پرتغال فعالیت کنید باید برنامه کارآموزی یکساله را که به آن Ano Comum یا Common Year گفته می شود، بگذرانید. اگر قصد داشته باشید که برای تخصص بخوانید و در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهید باید در آزمون سراسری ملی Prova Nacional de Seriação شرکت کنید و در رشته تخصصی پذیرش بگیرید تا به یک پزشک متخصص تبدیل شوید.

مقاله پیشنهادی: تحصیل در پرتغال

دانشگاه های پزشکی پرتغال

بعد از اینکه اعتبار مدرک پزشکی پرتغال و شرایط پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور بررسی شد. در این مرحله مهمترین قدم، آشنایی با دانشکده های پزشکی پرتغال و انتخاب دانشگاه مناسب است. در ادامه لیست دانشگاه های پزشکی پرتغال برای دانشجویان بین المللی ارائه شده و به معرفی برترین دانشگاه های پزشکی این کشور می پردازیم.

دو دانشگاه معروف پرتغال برای تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین المللی، دانشکده پزشکی دانشگاه پورتو (University of Porto) و دانشکده پزشکی دانشگاه لیسبون (University of Lisboa) است. در کل 7 دانشگاه پزشکی در پرتغال وجود دارد که رشته پزشکی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشکده پزشکی دانشگاه لیسبون

دانشگاه لیسبون، University of Lisbon بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه پرتقال است. این دانشگاه فعالیت خود را از سال 1290 آغاز کرده است. دانشگاه لیسبون دارای 18 دانشکده است که یکی از آنها دانشکده پزشکی است که بهترین دانشکده پزشکی پرتغال محسوب می شود. در این دانشکده، دانشجویان رشته پزشکی را به صورت پیوسته (کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته) در طول 6 سال می خوانند. در طول دوره پزشکی به دانشجویان مبانی علوم زیستی، روابط پزشک و بیمار، اخلاق پزشکی و دروس مربوط به تشخیص و درمان بیماری ها و مشکلات بالینی آموزش داده می شود. این دانشگاه دوره های کارآموزی پزشکی را در بیمارستان د سانتا ماریا de Santa Maria مرکزی ترین بیمارستان پرتغال برگزار می کند. نمته مهم در مورد این دانشگاه تبادلات علمی بین المللی دانشجویان آن از طریق برنامه اراسموس  Erasmusاست.

دانشکده پزشکی دانشگاه پورتو

دانشگاه پورتوUniversity of Porto  دومین دانشگاه برتر و بزرگ پرتغال است. این دانشگاه در سال 1836 تاسیس شد و دانشکده پزشکی-جراحی آن هم در همان زمان فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه دارای 13 دانشکده از جمله دانشکده پزشکی است. دانشکده پزشکی دانشگاه پورتو نیز دوره پزشکی را بصورت یکپارچه و 6 ساله برگزار می کند که مشابه دانشگاه لیسبون است. دروس از طریق برگزاری کلاس های درس و لکچرهای اساتید، فعالیت های آزمایشگاهی، سمینارها و برگزاری کلاس های شبیه سازی شده با محیط بیمارستان و درمان بیماران ارائه می شود. دوره کارآموزی دانشجویان در بیمارستان Centro Hospitalar S. João و سایر بیمارستان های دولتی و خصوصی پرتغال برگزار می شود.

دپارتمان بیومدیکال و پزشکی دانشگاه آلگاروه

دانشگاه آلگاروه University of Algarve در سال 1979 تاسیس شد و یکی از دانشگاه های تازه تاسیس پرتغال است. این دانشگاه در جنوب پرتغال قرار دارد و به دلیل تعداد بالای دانشجویان و اساتید بین المللی، یکی از بزرگترین جوامع بین المللی پرتغال است. دانشجویان بین المللی 18 درصد کل دانشجویان دانشگاه آلگاروه را تشکیل می دهند. این دانشگاه هم همانند دو دانشگاه دیگر دوره پزشکی را بصورت پیوسته و 6 ساله ارائه می دهد. هدف از برگزاری رشته پزشکی آموزش پزشکان و متخصصانی است که با مهارت ها و توانایی های بالای پزشکی به پیشرفت و ارتقا سطح سلامت، پیشگیری از بیماری ها و درمان انواع بیماری ها و مشکلات سلامتی کمک کنند. اعتبار مدرک پزشکی این دانشگاه باعث مزیت رقابتی دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته های تخصصی می شود.

دپارتمان پزشکی دانشگاه بیرا

دانشگاه بیرا University of Beira که با نام UBI شناخته می شود، یک دانشگاه دولتی است که در سال 1979 تاسیس شد و در Covilhã واقع شده است. این دانشگاه دارای 5 دانشکده است که یکی از آنها دانشکده علوم بهداشتی و سلامت است. دپارتمان پزشکی تحت نظر این دانشکده قرار دارد. دوره پزشکی دانشگاه بیرا نیز 6 ساله است و در آن مباحث سلامت و بیماری، نیازهای بهداشتی محلی و بین المللی، ارتباطات، آموزش بهداشت، اخلاق پزشکی، تحقیق و سیستم پزشکی در کنار سایر دروس پایه ای و تخصصی پزشکی آموزش داده می شود. دانجویان در طول دوره تحصیلی مهارت های بالینی برای ملاقات بیماران، تشخیص بیماری، تجویز دارو، اقدامات اولیه و جراحی های عمومی را می آموزند. دوره های کارآموزی این دانشگاه در چندین بیمارستان و مرکز درمانی در پرتغال از جمله Center Centro Hospitalar Cova da Beira و Amato Lusitano انجام می شود.

دانشکده پزشکی دانشگاه کویمبرا

دانشگاه کویمبرا University of Coimbra یکی از قدیمی ترین دانشگاه های پرتغال است که از زمان تاسیسش در سال 1290 تاکنون فعالیت آکادمیک مستمر و مداوم داشته است. مانند سایر دانشکده های پزشکی پرتغال، این دانشگاه نیز دوره پزشکی را بصورت کارشناسی ارشد پیوسته و 6 ساله برگزار می کند. هدف از برگزاری این رشته ایجاد پزشکانی است که دارای دانش، مهارت های عملی، رفتار و اخلاق حرفه ای است که توجه ویژه به ارزش های اخلاقی داشته باشند. دوره های کارآموزی پزشکی در بیمارستان و مرکز دانشگاه کویمبرا، که یکی از موسسات مرجع خدمات سلامت ملی است، انجام می شود. دوره کارآموزی در سال ششم برگزار می شود و دانشجویان در بخش های زنان، اطفال، آناتومی یا کالبد شکافی و پاتوفیزیولوژی بصورت چرخشی فعالیت می کنند.

دانشکده پزشکی دانشگاه مینهو

دانشگاه مینهو University of Minho در سال 1973 تاسیس شد. این دانشگاه دولتی دارای 4 پردیس در شمال غربی پرتغال است. دانشگاه مینهو جز 100 دانشگاه برتر جوان است که تازه تاسیس و جوان به حساب می آیند. دانشکده پزشکی این دانشگاه در سال 2000 راه اندازی شد. رشته پزشکی در این دانشگاه 6 سال طول می کشد و مانند سایر دانشکده های پزشکی مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در رشته پزشکی است.

نکته جالب در مورد این دانشگاه این است که محوریت تدریس یادگیری فعال است، روشی که به افزایش تعهد و نظم در بین دانشجویان کمک می کند. دوره پزشکی این دانشگاه نیز 6 سال است و تمرکز روی تحقیق است. حتی به دانشجویان پزشکی این فرصت داده می شود که در موسسات تحقیقاتی علوم بهداشتی و سلامت فعالیت کنند. دانشگاه مینهو همچنین با همکاری دانشگاه توماس جفرسون و دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده، دوره دکترای پزشکی یا MD-Ph.D. برگزار می کند.

دانشکده پزشکی NOVA لیسبون

دانشگاه NOVA لیسبون یا NOVA University Lisbon در سال 1973 تاسیس شد و یکی از تازه تاسیس ترین دانشگاه های پرتغال است. این دانشگاه دارای 9 دانشکده است که یکی از آنها دانشکده پزشکی NOVA است. رشته پزشکی این دانشگاه نیز 6 سال است که 360 واحد درسی را شامل می شود. از طریق آموزش این دوره انتظار می رود دانشجویان بتوانند در جمع آوری داده های بالینی، تصمیم گیری و تحقیق برتری داشته باشند. دروس 3 سال اول شامل مباحث پایه ای در پزشکی مانند آناتومی، تغذیه، ژنتیک، فیزیولوژی، آسیب شناسی، فارماکولوژی، علوم اعصاب، ایمونولوژی، جراحی عمومی، و پزشکی داخلی است. در سال چهارم و پنجم دروس مربوط به زنان و زایمان، زوانشناسی پزشکی، سالمندان، روانپزشکی، اوکولوژی تدریس می شود. انواع جراحی ها نیز جز آموزش های رشته پزشکی این دانشگاه است.

مقاله پیشنهادی: لیست دانشگاه های پرتغال

جمع بندی

در پایان می توان جمع بندی کرد که کشور پرتغال، قدیمی ترین کشور اروپا به دلیل دارا بودن فرهنگ غنی، سیستم آموزشی پیشرفته و با کیفیت جهانی، دانشگاه های بین المللی و انگلیسی زبان و از همه مهمتر شهریه و هزینه های زندگی بسیار پایین و مقرون به صرفه، یکی از بهترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی است. سالانه تعداد زیادی دانشجوی بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی جذب دانشگاه های پرتغال می شوند زیرا مدرک پزشکی دانشگاه های این کشور دارای اعتبار بین المللی است. رشته پزشکی توسط 7 دانشگاه برتر پرتغال ارائه می شود که یک دوره 6 ساله است و مدرک آن معادل کارشناسی ارشد در پرشکی است. دریافت یک مدرک بین المللی معتبر در رشته پزشکی می تواند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کند.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *