مالزی

هر آنچه که باید درباره تحصیل پزشکی در مالزی بدانید

تحصیل پزشکی در مالزی

تحصیل پزشکی در مالزی سابقه ای طولانی دارد که به تأسیس دانشکده پزشکی در دانشگاه مالایا در سال ۱۹۶۳ باز می گردد. در حال حاضر ۳۲ دانشکده پزشکی در کشور (۱۱ دولتی و ۲۱ خصوصی) وجود دارد. در پایان سال ۲۰۱۴، ۱۸۷۸۹ دانشجو در تمام سال‌ها در دانشکده‌های پزشکی مالزی و ۱۵۰۰۰ مالزیایی دیگر نیز در خارج از کشور در حال تحصیل پزشکی بودند.

تحصیل پزشکی در مالزی

  1. تحصیل پزشکی در مالزی
  2. چرا تحصیل پزشکی در مالزی
  3. ۱۰ دانشکده پزشکی تایید شده برتر در مالزی کدامند؟
  4. هزینه تحصیل پزشکی در مالزی
  5. نحوه پذیرش و ورود به دانشکده های پزشکی در مالزی
  6. طول دوره تحصیل پزشکی در مالزی و نحوه فارق التحصیلی
  7. کلام آخر
  8. سوالات متداول

شرایط پذیرش و تحصیل پزشکی در مالزی

برای تحصیل در رشته پزشکی، باید این موضوعات را برای SPM یا معادل آن، بر اساس الزامات شورای پزشکی مالزی (MMC) برای پزشکی مطالعه کرده باشید:

  • زیست شناسی
  • علم شیمی
  • فیزیک
  • ریاضیات

در خصوص سطح A STPM یا معادل آن، موضوعات مورد نیاز عبارتند از:

  • زیست شناسی
  • علم شیمی
  • فیزیک یا ریاضی

علاوه بر آن، شما باید سطحی از تبهر زبان انگلیسی را نیز داشته باشید تا بتوانید مدرک پزشکی خود را با موفقیت به پایان برسانید.

مراحل تحصیل پزشکی در مالزی

تحصیل پزشکی در مالزی عموما به ۲ مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول، (۲ سال ابتدایی تحصیل) بر آموزش پیش بالینی در یک محیط دانشگاهی متمرکز است که دانشجویان مبانی نظری علم پزشکی را فرا می گیرند. برخی از موضوعاتی که مطالعه خواهید کرد عبارتند از:

  • آناتومی
  • بیوشیمی
  • میکروبیولوژی
  • فارماکولوژی
  • پاتولوژی
  • پزشکی بالینی

مرحله دوم، که شامل سال‌های باقی‌مانده از مدرک شما می‌شود، بر آموزش بالینی تمرکز دارد که در آن چرخش‌های بالینی را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشتی انجام خواهید داد. دانشجویان تجربه عملی با بیماران به دست خواهید آورد و این شانس را خواهند داشت که رشته های مختلف بالینی مانند پزشکی عمومی، جراحی، اطفال و داخلی را امتحان کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در مالزی

دانشگاه های مالزی نسبتاً پرهزینه هستند و از نظر شهریه به دانشگاه های اروپای غربی و آمریکای شمالی نزدیک تر می شوند. شما باید انتظار داشته باشید که بین ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ دلار در سال بپردازید – بسته به اینکه کدام مدرسه را انتخاب می کنید و اینکه آیا بودجه آن دولتی است یا خیر. علاوه بر این، هزینه های زندگی بسته به موقعیت مکانی شما بسیار متفاوت خواهد بود.

طول مدت تحصیل

مسیر کلی برای کسب مدرک پزشکی، گذراندن یک دوره یک ساله پیش پزشکی و سپس ثبت نام در یک برنامه ۵ ساله دانشکده پزشکی است. این مدرک MBBS را به شما اعطا می کند، پس از آن باید ۲ سال دوره کارآموزی را پشت سر بگذارید و در نهایت یک پزشک عمومی واجد شرایط خواهید بود.

مقاله پیشنهادی: شرایط دریافت ویزای تحصیلی مالزی

برترین دانشکده های پزشکی در مالزی

تحصیل پزشکی در مالزی شما را در یک محیط چندفرهنگی متنوع، با مکان های جالب برای زندگی و کار، و با امکانات تحقیقاتی و پزشکی درجه یک قرار می دهد. بیایید نگاهی به بهترین دانشکده های پزشکی در مالزی بیندازیم.

۱. دانشگاه مالایا – دانشکده پزشکی

دانشگاه مالایا - دانشکده پزشکی

مالایا برترین دانشگاه دولتی مالزی و بالاترین رتبه دانشکده پزشکی در مالزی است. آنها بیمارستان دانشگاهی خود و یک مرکز تخصصی دارند که سر و شانه های دانشگاه مالایا را بالاتر از بقیه دانشکده های پزشکی برای دانشجویان مالزیایی قرار می دهد.

این دانشگاه که در کوالالامپور واقع شده است، در سال ۱۹۴۹ در سنگاپور به عنوان کالج پزشکی پادشاه ادوارد هفتم تأسیس شد و سپس به دلیل رشد سریع، پردیس دومی را افتتاح کرد که اکنون دانشگاه مالایا نام دارد. از سال ۱۹۶۲ به طور رسمی در مکان کوالالامپور فعال شده است.

در کنار ۱۱ دانشکده دیگر که دانشجویان می توانند در اینجا مدرک دریافت کنند، دانشکده پزشکی به همراه مرکز پزشکی برای ارائه یک آموزش پزشکی جامع که ریشه در یادگیری نظری و عملی دارد، کار می کند.

به منظور تحصیل برای دریافت MBBS در دانشگاه مالایا، مانند سایر نقاط کشور، باید در آزمون پذیرش پزشکی (BMAT) شرکت کنید – یک امتحان ۲ ساعته که مهارت های مختلف و همچنین دانش علوم و ریاضیات را ارزیابی می کند.

۲. دانشگاه AIMST (موسسه پزشکی، علم و فناوری آسیایی) – دانشکده پزشکی

دانشگاه AIMST - دانشکده پزشکی

دانشگاه AIMST یک موسسه خصوصی است که برنامه درسی خود را در دانشگاه بریستول در بریتانیا مدل می کند. تمامی دوره ها به زبان انگلیسی تدریس می شوند. همگی آنها بر پایه Bedong هستند و در ابتدا توسط کنگره هند مالزی به منظور ارائه آموزش عالی به ویژه برای دانشجویان هندی مالزی راه اندازی شدند.

این دانشکده پزشکی توسط سازمان بازبینی آموزشی دولتی رتبه‌بندی بالایی دریافت کرده است و برای ترویج مشارکت‌های استراتژیک در سراسر جهان برای ادامه تحقیقات و تحصیل با کیفیت بالا تلاش می‌کند. آنها در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه جهانی “رهبری در تعالی آموزش علوم پزشکی” شدند. این دانشکده همچنین توسط شورای پزشکی هند به رسمیت شناخته شده و با دانشگاه کوئین مری لندن همکاری استراتژیک دارد.

۳.دانشگاه بین المللی پزشکی (International Medical University)

دانشگاه بین المللی پزشکی مالزی

این دانشکده پزشکی خصوصی در مالزی در کوالالامپور واقع شده است و دوره های آموزشی را منحصراً به زبان انگلیسی ارائه می دهد. این اولین موسسه آموزش عالی خصوصی در مالزی بود که حق اعطای مدارک علمی به آن داده شد.

این دانشگاه به طور کامل متعلق به IHH Healthcare، یک گروه خصوصی مراقبت های بهداشتی، است که عمدتا متعلق به صندوق ثروت دولتی دولت مالزی،Khazanah می باشد.. IHH Healthcare بزرگترین گروه مراقبت های بهداشتی خصوصی در آسیا است.

شما می توانید در اینجا در رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بسیاری از رشته های دیگر مانند تغذیه یا روانشناسی تحصیل کنید. این دانشگاه در سراسر جهان و به ویژه با دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه کوئین مری لندن، دانشگاه منچستر، دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه نیو ساوت ولز مشارکت دارد.

۴.دانشگاه موناش، پردیس مالزی – دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی جفری چی

دانشگاه موناش، پردیس مالزی

دانشگاه موناش یکی از برجسته ترین دانشگاه های استرالیا است و در سال ۱۹۹۸ یک پردیس در مالزی افتتاح کرد که در شهرستان بندر سان وی واقع شده است. این اولین دانشگاه خارجی در مالزی بود. دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی جفری چی یک برنامه کارشناسی ارائه می دهد که مدرک لیسانس علوم پزشکی و دکترای پزشکی را اعطا می کند.

این برنامه پزشکی بسیار جاه طلبانه است و هدف آن تولید پزشکان در سطح جهانی است. هدف آنها این است که برنامه درسی مشابه پردیس دانشگاه استرالیا داشته باشند، و معیارهای انتخاب سختگیرانه را برای پذیرش نیز تکرار می کنند. برنامه BMedSci/MD یک مدرک واقعا بین المللی است و به شما صلاحیت پزشکی را نه تنها در مالزی بلکه در استرالیا و نیوزیلند اعطا می کند.

۵.دانشگاه کبانگسان (Kebangsaan) مالزی – دانشکده پزشکی

دانشگاه کبانگسان (Kebangsaan) مالزی

دانشکده پزشکی واقع در دانشگاه کبانگسان درلیست دانشکده های پزشکی برتر مالزی است. دانشگاه کبانگسان دانشگاه ملی مالزی محسوب می شود. این دانشکده دولتی بوده و در بندر بارو بانگی، سلانگور، جنوب کوالالامپور واقع شده است.

این دانشکده بیمارستان آموزشی خود بنام مرکز پزشکی دانشگاه کبانگسان مالزی را واقع در Cheras با شعبه ای در کوالالامپور دارد.

دانشگاه کبانگ سان یک دانشگاه بسیار بزرگ که میزبان ۱۷۵۰۰ دانشجوی کارشناسی و ۵۱۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد است، یکی از معتبرترین دانشگاه ها در مالزی و همچنین به طور کلی آسیای جنوب شرقی است. دانشکده پزشکی یکی از دانشکده هایی است که بعد از تأسیس دانشگاه اضافه شد، که بر اساس دستور کار حفظ زبان مالایی شروع به کار کرد (دانشگاه اصلی از سه دانشکده تشکیل شده بود: علوم اجتماعی و علوم انسانی، علوم و فناوری، و معارف اسلامی).

۶.دانشگاه UCSI – دانشکده پزشکی و علوم بهداشت

دانشگاه UCSI مالزی

بر اساس رتبه بندی دانشگاه جهانی QS در سال ۲۰۱۹، دانشگاه UCSI بهترین دانشگاه خصوصی مالزی است. این دانشگاه که در کوالالامپور واقع شده است، رشته های تحصیلی زیادی را ارائه می دهد که از جمله آنها، رشته های پزشکی در دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی گنجانده شده است.

این دانشگاه با شبکه ای قوی از شرکت های شرکتی کار می کند و یک پیوند دانشگاه و صنعت ایجاد می کند که به دانشجویان امکان دسترسی به دوره های کارآموزی و فرصت های شغلی در حین و پس از تحصیل را می دهد. UCSI همچنین ارتباط نزدیکی با سازمان ملل دارد. اولین و تنها دانشگاه خصوصی در مالزی است که توسط دانشگاه سازمان ملل متحد به عنوان مرکز تخصصی منطقه ای نامگذاری شده است.

دانشگاه UCSI دارای یک برنامه MD پنج ساله است که در دو مرحله تقسیم می شود. در مرحله اول، دو سال را در پردیس کوالالامپور سپری خواهید کرد. در مرحله دوم، شما از دانشکده بالینی در پردیس ترنگانو مستقر خواهید شد و بیشتر بر روی کاربرد عملی آموزه ها تمرکز خواهید کرد.

۷.دانشگاه صباح – دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی

دانشگاه صباح مالزی

دانشگاه مالزی صباح (UMS) یک دانشگاه دولتی واقع در کینابالو، صباح است و در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است. آنها دارای سه پردیس و ۱۰ دانشکده هستند – دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی در کوتا کینابالو مستقر است. آنها همچنین دارای مراکز تحقیقاتی متعددی هستند که مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی بیشتر مورد توجه دانشجویان پزشکی قرار خواهد گرفت.

این دانشکده پزشکی مالزی در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد. در ابتدا بر افزایش تعداد کادر پزشکی آموزش دیده در منطقه صباح تمرکز داشت. برای پذیرش در برنامه MD، باید در آزمون دولتی یا معادل آن قبول شوید. دانشجویان بین‌المللی باید دارای مدرک دبیرستان با پایه علمی و گواهی دوره پیش‌پزشکی با پایه‌های علمی باشند.

دانشکده پزشکی UMS از این نظر منحصر به فرد است که مشارکت دانشگاه و خانواده را به عنوان بخشی از برنامه سلامت جامعه ارائه می دهد. هر دانشجو در طول مدت تحصیل خود با یک خانواده سرپرست از منطقه روستایی کودات در ارتباط است.

بنابراین آنها در معرض طیف وسیعی از مسائل درون جامعه و خانواده، نیازهای برآورده نشده و غیره قرار می گیرند و رفتارهای مرتبط با سلامت خانواده رضاعی خود را از طریق ملاقات هایی که سه بار در سال انجام می شود ارزیابی می کنند. هدف این راه‌اندازی این است که دانش‌آموزان از روشی که خانواده بر سلامت و تندرستی تأثیر می‌گذارد قدردانی کنند. همچنین در مورد چگونگی تأثیر رویدادهای زندگی مرتبط با پزشکی بر یک خانواده منظم و پویایی آن بیاموزند.

فراتر از این، دانشکده پزشکی UMS چند برنامه دیگر برای اطلاع رسانی به جامعه مانند جلسات کلینیک رایگان، جشن های روز جهانی دیابت، و برخی برنامه های اطلاع رسانی پزشکی در بخش هایی از منطقه صباح دارد.

موضوع پیشنهادی: صفر تا صد تحصیل در مالزی

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. مدت دریافت مدرک MBBS در مالزی چقدر طول می کشد؟

  • دریافت مدرک پزشکی در مالزی ۵ سال طول می کشد.

 2. هزینه تحصیل پزشکی در مالزی چقدر است؟

  • مجموع هزینه های تخمینی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در مالزی به مدت ۵ سال می تواند از ۲۵۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰۰ رینگیت باشد.

3. هزینه خدمات درمانی در مالزی چقدر است؟

  • بیمه درمانی خصوصی در مالزی کاملاً مقرون به صرفه است. ابتدایی ترین پوشش برای شما فقط ۴۰۰ دلار در سال هزینه دارد و مواردی مانند کولونوسکوپی برای اکثر عمل ها را پوشش می دهد.
به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *