ارمنستان

شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

تحصیل پزشکی در ارمنستان

اگر تصور می کنید که تحصیل پزشکی در کشورهای خارجی با حداقل هزینه رویایی بیش نیست، توصیه می کنیم که شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان را بررسی کنید. بدین منظور می توانید با ما همراه شوید زیرا در این مطلب می خواهیم موضوع تحصیل پزشکی در ارمنستان را به طور دقیق تحلیل کنیم.

ارمنستان کشوری دموکرات با فرهنگی غنی و سنتی است که در جنوب منطقه قفقاز قرار دارد. ارمنستان از شمال با گرجستان، از شرق با آذربایجان و از جنوب با ترکیه و ایران همسایه است.‌ مجاورت ارمنستان با کشور ما باعث شده که دانشجویان ایرانی نگاه ویژه ای به دانشگاه های ارمنستان داشته باشند. قدمت سیستم آموزش عالی ارمنستان به ۷۰۰ سال پیش برمی گردد. البته این سیستم آموزشی در سال ۱۹۱۹ و بعد از تاسیس دانشگاه ملی ایروان جان تازه ای به خود گرفت. در حال حاضر، کیفیت آموزش رشته های تحصیلی مختلف از جمله علوم پزشکی در ارمنستان قابل توجه است. با این حال به عنوان متقاضی تحصیل پزشکی در ارمنستان احتمالاً اولین سوالی که می پرسید این است که آیا دانشگاه های پزشکی ارمنستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند یا خیر؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ می دهیم.

آیا مدارک پزشکی ارمنستان مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند؟

اگر علاقه مند به تحصیل پزشکی در کشورهای خارجی هستید؛ قبل از هر اقدامی باید ببینید که دانشگاه مقصد مورد تایید وزارت بهداشت ایران است یا خیر. در مورد دانشگاه های پزشکی ارمنستان باید بگوییم که متاسفانه هیچ یک از آنها مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیستند. بنابراین اگر بعد از تحصیل پزشکی در ارمنستان به ایران برگردید؛ نمی توانید مدرک خود را معادل سازی کنید.

البته لیست دانشگاه های موردتایید وزارت هر سال به روز رسانی می شود و ممکن است که دانشگاه های پزشکی ارمنستان در آینده در این لیست قرار بگیرند. ولی در حال حاضر این امر محقق نشده است. اما لازم است بدانید که مدارک پزشکی ارمنستان مورد تایید سازمان های جهانی مختلف از جمله سازمان بهداشت جهانی who  و NMC هستند.‌ بنابراین بعد از فارغ التحصیلی می توانید به کشورهای تراز اول مهاجرت و کار کنید. اگر هدف شما هم از مهاجرت تحصیلی به ارمنستان فراهم کردن مقدمات مهاجرت به کشورهای بزرگ دنیا است؛ تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ارمنستان می تواند انتخاب مناسبی باشد. البته تحصیل در ارمنستان مزایای دیگری نیز دارد که در بخش بعدی بررسی می شوند.

مزایای تحصیل پزشکی در ارمنستان

در بین مزایای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری در ارمنستان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تایید مدارک پزشکی ارمنستان توسط سازمان های پزشکی جهانی
  • هزینه پایین تحصیل پزشکی در ارمنستان
  • کیفیت مطلوب دانشگاه های پزشکی ارمنستان
  • تجربه و دانش بالای اساتید دانشگاه های پزشکی ارمنستان
  • هزینه پایین زندگی در ارمنستان
  • ۶ ساله بودن دوره تحصیل پزشکی
  • امکان تحصیل در ارمنستان به زبان انگلیسی
  • امنیت اجتماعی حاکم بر ارمنستان
  • امکان مهاجرت تحصیلی به ارمنستان بدون مدرک زبان و از طریق شرکت در دوره های آموزش زبان

بعد از بررسی مزایای تحصیل در دانشگاه های پزشکی ارمنستان اجازه دهید ببینیم که این امر چه معایبی نیز دارد.

معایب تحصیل پزشکی در ارمنستان

علی رغم اینکه ارمنستان مقصدی مناسب برای دانشجویان پزشکی بشمار می رود؛ اما معایبی نیز به همراه دارد. مهمترین عیب وارد بر این امر، عدم تایید مدارک پزشکی ارمنستان توسط وزارت بهداشت ایران است که در بخش های پیشین به این موضوع پرداختیم. علاوه بر این، زبان رسمی مردم ارمنستان ارمنی است. بنابراین برای برقراری ارتباط با آنها باید زبان ارمنی را یاد بگیرید. همچنین از سال سوم پزشکی به بعد باید در بیمارستان دوره ببینید.

در دوره کارورزی لازم است که با بیماران ارتباط برقرار کنید. بنابراین حتی اگر زبان تحصیل شما هم انگلیسی باشد؛ باز هم ملزم به یادگیری زبان ارمنی خواهید شد. از نرخ بالای بیکاری در ارمنستان نیز می توانیم به عنوان یک نقطه ضعف یاد کنیم. در واقع بعد از فارغ التحصیلی شانس زیادی برای پیدا کردن شغل مناسب در ارمنستان نخواهید داشت. اما همانطور که گفتیم تحصیل در ارمنستان مزایای متعددی نیز دارد و می تواند زمینه مهاجرت شما به کشورهای برتر دنیا را فراهم کند. با این تفاسیر اگر مایل به انجام این امر هستید؛ لازم است که شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان را بررسی کنید. در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

شرایط تحصیل پزشکی در ارمنستان

طول دوره تحصیل پزشکی در دانشگاه های ارمنستان ۶ سال است. زبان تدریس پزشکی در ارمنستان انگلیسی، ارمنی و روسی است. برای تحصیل پزشکی به انگلیسی ملزم به دریافت مدرک زبان تافل، آیلتس یا کمبریج پیشرفته C1 یا C2 هستید. اکثر دانشگاه های پزشکی ارمنستان نمره ۶ یا ۷ آیلتس را تایید می کنند‌. اما اگر مدرک زبان ندارید می توانید ابتدا در دوره های آموزش زبان در ارمنستان شرکت و سپس برای تحصیل پزشکی اقدام کنید.

علاوه بر مدرک زبان، ارائه مدرک دیپلم ۱۲ ساله نیز الزامی است. همچنین باید در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی ارمنستان نیز شرکت کنید. این آزمون در سطح دبیرستان و شامل دروس زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی است. در صورتی که موفق به کسب نمره قبولی نشوید؛ ابتدا می توانید در دوره یک ساله آمادگی پزشکی کالج دانشگاه موردنظر شرکت نمایید؛ سپس برای ورود به رشته پزشکی اقدام کنید. شایان ذکر است که اگر متقاضی تحصیل لیسانس پزشکی یا جراحی عمومی (MBBS) در ارمنستان هستید؛ سن شما باید در محدوده ۱۷ تا ۲۵ سال باشد.

حال که با شرایط تحصیل پزشکی در کشور ارمنستان آشنا شدیم؛ لازم است که اطلاعاتی هم در مورد بهترین دانشگاه های پزشکی ارمنستان کسب کنید. بدین منظور می توانید بخش بعدی مقاله را مطالعه بفرمایید.

بهترین دانشگاه های پزشکی ارمنستان

ارمنستان یکی از محبوب ترین مقاصد بین المللی برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی است. زیرساخت های مدرن، شهریه پایین و جو دوستانه در دانشگاه ها، دانشجویان را برای مهاجرت تحصیلی به ارمنستان ترغیب می کند. دانشگاه های پزشکی ارمنستان دارای استانداردهای جهانی هستند که در این بین می توانیم از موارد زیر نام ببریم:

دانشگاه ملی پزشکی ایروان

دانشگاه ملی پزشکی ایروان (YSMU) یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی ارمنستان است که در شهر ایروان قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۲۰ تاسیس شده. تحصیل پزشکی در دانشگاه ایروان ۶ سال به طول می انجامد.

دانشگاه سنتی پزشکی ارمنستان

دانشگاه سنتی ارمنستان یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل پزشکی در ارمنستان است. تاسیس این دانشگاه به سال ۱۹۹۰ برمی گردد. دانشگاه سنتی ارمنستان از وجود اساتید و پژوهشگران مجرب و پر آوازه ای بهره می برد. مدارک پزشکی این دانشگاه موردتایید سازمان های WHO، NMC، ECFMG و WFME هستند.

دانشگاه هایبوساک ایروان

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی اروپای شرقی است. در حال حاضر، ۷ هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه هایبوساک هستند.

علاوه بر اینها می توانیم از دانشگاه هایی مانند دانشگاه ارمنی روسی مخیتار گوش نیز نام ببریم. بعد از معرفی برترین دانشگاه های پزشکی ارمنستان اجازه دهید ببینیم که پروسه اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه های به چه نحوی است.

نحوه دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های پزشکی ارمنستان

برای تحصیل پزشکی در ارمنستان باید در سایت دانشگاه مورد نظر ثبت نام و فرم ارائه درخواست را تکمیل کنید. همچنین ملزم به پرداخت هزینه درخواست نیز هستید. سپس باید مدارک لازم اعم از تصویر مدارک شناسایی، پاسپورت، مدارک تحصیلی و مدرک زبان را ارسال کنید. چنانچه دانشگاه با درخواست شما موافق باشد باید در آزمون ورودی شرکت کنید. پذیرش شما منوط به کسب نمره قبولی در این آزمون است. اگر موفق به کسب حد نصاب نشوید؛ ابتدا می توانید در دوره یک ساله آمادگی دانشگاه شرکت کنید؛ سپس به عنوان دانشجوی پزشکی مشغول به تحصیل شوید. اما احتمالاً یکی از دغدغه های شما، هزینه تحصیل در ارمنستان است که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

هزینه تحصیل پزشکی در ارمنستان

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ارمنستان به مراتب کمتر از کشورهای مطرح اروپایی است. هزینه تحصیل پزشکی بسته به زبان تحصیل (ارمنی، روسی یا انگلیسی) متفاوت است. علاوه بر این، شهریه دانشگاه های مختلف نیز با هم متفاوت هست. در ادامه به شهریه بعضی از دانشگاه های پزشکی ارمنستان اشاره می کنیم:

نام دانشگاه شهریه
شهریه دانشگاه هایبوساک ایروان ۵۵۰۰ دلار در سال اول و ۳۸۰۰ دلار در هریک از سال های دوم تا ششم
شهریه دانشگاه پزشکی ترزا

 

۴ هزار دلار در سال اول و ۳ هزار دلار در هریک از سال های دوم تا ششم
شهریه دانشگاه مخیتار گوش ۳۲۰۰ دلار در هریک از سال های اول تا ششم
شهریه دانشگاه ملی پزشکی ایروان ۵۵۰۰ دلار در سال اول و ۵۰۰۰ در هریک از سال های دوم تا ششم

 

علاوه بر هزینه تحصیل، بررسی هزینه زندگی در ارمنستان نیز اهمیت دارد. در بخش بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت.

هزینه زندگی در ارمنستان

هزینه زندگی دانشجویی در ارمنستان به سبک زندگی و محل اقامت شما بستگی دارد. زندگی در خوابگاه های دانشجویی به مراتب کم هزینه تر از آپارتمان های خصوصی است. اما اگر زندگی در آپارتمان را ترجیح می دهید باید بدانید که هزینه اجاره مسکن در ارمنستان تقریباً ۳۲ درصد کمتر از ایران است. به طور کلی در مورد اجاره آپارتمان در ارمنستان می توانیم به مبالغ زیر اشاره کنیم:

  • اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: ۱۹۰۹۰۶ درام در ماه
  • اجاره آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر: ۱۰۷۰۰۷ درام در ماه
  • اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر: ۳۶۷۸۰۵ درام در ماه
  • اجاره آپارتمان سه خوابه در اطراف شهر: ۱۸۸۶۳۲ درام در ماه

اما در مورد سایر هزینه های زندگی در ارمنستان نیز می توانیم مبالغ زیر را ذکر کنیم:

  • هزینه مصرف برق، آب و گاز در یک آپارتمان ۸۵ مترمربعی: ۳۳۸۹۰ درام در ماه
  • هزینه یک دقیقه مکالمه با تلفن همراه: ۱۹ درام
  • هزینه استفاده از اینترنت: ۸۶۱۱ درام در ماه
  • هزینه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی: ۶۰۰۰ درام در ماه
  • قیمت یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان: ۲۵۰۰ درام

یکی از راه های کاهش هزینه های زندگی و تحصیل پزشکی در ارمنستان، دریافت بورسیه تحصیلی است. در بخش بعدی، بعضی از بورسیه های پزشکی ارمنستان را معرفی می کنیم.

تحصیل پزشکی در ارمنستان با استفاده از بورسیه تحصیلی

بورسیه های پزشکی ارمنستان، فرصتی برای تحصیل پزشکی با کمترین هزینه ممکن بشمار می روند. دانشگاه های پزشکی ارمنستان به دانشجویان بین المللی بورسیه های مختلفی اعطا می کنند. در ادامه بهترین بورسیه های پزشکی ارمنستان را نام می بریم:

  • بورسیه تحصیلی مخیتار هراتسی
  • بورسیه تحصیلی وهان آرتسرونی
  • بورسیه تحصیلی گریگور آرشیان
  • بورسیه تحصیلی روبن سواک
  • بورسیه تحصیلی لوون اوربلی

تا اینجا شرایط تحصیل پزشکی و زندگی در ارمنستان را بررسی کردیم. اما اگر مایلید که همراه خانواده به این کشور مهاجرت کنید؛ بخش بعدی مقاله را نیز بخوانید.

ویزای الحاق خانواده ارمنستان

اگر موفق به کسب پذیرش و مهاجرت تحصیلی به ارمنستان شوید؛ می توانید برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود نیز ویزای الحاق خانواده دریافت کنید. البته داشتن تمکن مالی لازم برای حمایت از افراد خانواده در ارمنستان الزامی است. اگر هدف شما از مهاجرت تحصیلی به ارمنستان گرفتن اقامت دائم این کشور است؛ در بخش پایانی نیز با ما همراه باشید.

تحصیل پزشکی در ارمنستان و گرفتن اقامت دائم

تحصیل در ارمنستان به خودی خود منجر به گرفتن اقامت دائم نمی شود. اما بعد از فارغ التحصیلی اجازه خواهید داشت که به مدت ۱ سال در خاک ارمنستان بمانید. اگر در این مدت موفق به پیدا کردن کار شوید؛ در نهایت می توانید ویزای کار ارمنستان را دریافت کنید و چند سال بعد نیز برای گرفتن اقامت دائم درخواست دهید. در غیر این صورت ملزم به ترک خاک ارمنستان خواهید شد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *