لهستان

شرایط تحصیل دکتری در لهستان

لهستان کشوری در قلب اروپا، به عنوان یکی از مراکز اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و فکری مهم شناخته می شود. بعلاوه این کشور دارای سیستم آموزش عالی و دانشگاهی شناخته شده ای است که مدارک دانشگاهی آن از جمله مدرک دکتریی دانشگاه های لهستان در تمامی کشور های جهان به رسمیت شناخته شده و دارای اعتبار است. حضور دانشگاه های برتر جهانی در لهستان در کنار انگلیسی زبان بودن رشته های دکتری و هزینه کم تحصیل نسبت به سایر کشورها، لهستان را به یکی دیگر از مقاصد تحصیلی اروپایی تبدیل کرده است که سالانه تعداد زیادی دانشجوی دکتری را به خود جذب می کند. به خصوص بورسیه های تحصیلی و فاند دکتری در لهستان امتیاز بسیار مهمی برای متقاضیان تحصیل دکتری در یک دانشگاه بین المللی است. در این مطلب راهنمای کامل و کاربردی تحصیل دکتری در لهستان ارائه شده است که پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهد بود.

تحصیل دکتری در لهستان در یک نگاه کلی

تعداد دانشگاه ها برای تحصیل دکتری 126
تعداد رشته های مقطع دکتری 714
طول مدت تحصیل دکتری 3 تا 4 سال
میانگین شهریه دکتری 2155 یورو
تعداد برندگان جایزه نوبل 19
قدیمی ترین و بهترین دانشگاه دانشگاه Jagiellonian
تعداد دانشجویان بین المللی 62091
شروع ترم تحصیلی دانشگاه ها اکتبر تا سپتامبر

 

سیستم آموزشی در لهستان

لهستان یکی از قدیمی ترین سیستم های آموزش عالی در جهان را دارد. اولین دانشگاه لهستان در سال 1364 تاسیس شد و فعالیت آکادمیک خود را آغاز کرد. تاریخچه سیستم آموزشی این کشور سرشار از هنرمندان، موسیقی دانان، دانشمندان و نویسندگان برجسته ای مانند فریدریک شوپن، ماری اسکلودوسکا-کوری، نیکلاس کوپرنیک، جوزف کنراد، لخ والسا و برادران وارنر است که بسیار تاثیرگذار بوده اند. لهستان کشوری استقلال یافته است که اقتصادی رو به رشد دارد که باعث ایجاد جامعه ای پویا و فرصت های شغلی زیادی شده است. این پیشرفت ها رو سیستم آموزش عالی این کشور نیز تاثیر قابل توجهی داشته که باعث ارتقا دانشگاه های آن در سطح بین المللی شده است.

لهستان نیز مانند سایر کشورهای اروپایی از فرایند Bologna برای دانشگاه های خود استفاده کرده است که طبق آن رشته های دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. بالاترین سطح مدرک دانشگاهی در لهستان دکتری است. رشته های دکتری با طیف گسترده ای در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی ارائه می شود که فرصتی ارزشمند برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است. به فارغ التحصیلان دکتری در دانشگاه های لهستان بعد از ارائه تحقیق و پایان نامه، مدرک Ph.D اعطا می شود.

اعتبار مدرک دکتری در لهستان به طور مستمر توسط کمیته اعتباربخشی لهستان (PKA) نظارت می شود. همچنین این مرکز دانشگاه های لهستان را که مدرک دکتری صادر می کنند از نظر چندین معیار مشخص از جمله سطح تحقیقات علمی، نسبت دانشجو به استاد و تعداد کادر آموزش، به طور مداوم رصد می کند. به این دلیل کیفیت آموزش در سیستم آموزش عالی لهستان بسیار بالا است و همیشه رو به رشد خواهد بود.

دانشگاه های لهستان برای تحصیل دکتری

دو نوع موسسه آموزش عالی در لهستان وجود دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه (uczelnia akademicka)
  • موسسات آموزی عالی حرفه ای (uczelnia zawadowa)

توجه داشته باشید که فقط دانشگاه های لهستان می توانند مدرک دکتری اعطا کنند و مراکز آموزش عالی حرفه ای فقط رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند و رشته های دکتری ارائه نمی دهند. 70 درصد مراکز آموزش عالی در لهستان، دانشگاه ها هستند. لهستان همچنین دارای 20 دانشگاه تحقیقاتی است که همگی دولتی هستند و در حوزه های پژوهشی خود جز پیشروترین ها محسوب می شوند. همچنین در لهستان دانشگاه های تخصصی نیز وجود دارد مانند دانشگاه های مهندسی و فناوری یا دانشگاه های پزشکی یا اقتصاد. دانشگاه های لهستان هم دولتی هستند و هم خصوصی.

دانشگاه های برتر لهستان برای تحصیل دکتری

دولت لهستان برای ارتقا سطح آموزشی دانشگاه های خود مطابق با استانداردهای جهانی، سرمایه گذاری کرده است. بنابراین 14 دانشگاه این کشور در رتبه بندی جهانی جر برترین ها قرار گرفته اند و تمامی دانشگاه ها نیز دارای اعتبار بین المللی هستند. در جدول زیر بهترین دانشگاه های لهستان برای تحصیل در مقطع دکتری را مشاهده می کنید:

نام دانشگاه رتبه جهانی THE رتبه جهانی QS رتبه جهانی ARWU
دانشگاه Wroclaw 351- 400 801-1000 801-1000
دانشگاه Jagiellonian 601-800 293 401-500
دانشگاه لودز 601-800 801-1000
دانشگاه گدانسک 801-1000 801-1000 801-900
دانشگاه ورشو 801-1000 284 401-500

 

برای مشاهده لیست کامل دانشگاه های لهستان به همراه رتبه بندی، ددلاین و شهریه دانشگاه به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: لیست دانشگاه های لهستان

دوره دکتری در لهستان

همانطور که توضیح داده شد، دوره دکتری در دانشگاه های لهستان طبق فرایند Bologna، بالاترین درجه از مدرک دانشگاهی است. همچنین نکته مهم دیگر اینکه دانشگاه های لهستان European Credit Transfer System (ECTS) را برای تسهیل تبادل بین المللی و اعتبار بین المللی مدرک دکتری اجرا می کنند.

دوره های دکتری بصورت تمام وقت 3 تا 4 سال طول می کشد اما از آنجاییکه دانشگاه های لهستان امکان تحصیل دکتری به صورت نیمه وقت را نیز دارند، ممکن است تا 6 سال نیز تحصیل در دوره دکتری طول بکشد. در زول تحصیل دکتری در لهستان شما یک سوپروایز خواهید داشت که شما را همواره راهنمایی می کند و بر تحقیقات و فعالیت های آکادمیک شما نظارت دارد و در نهایت نیز در تهیه پایان نامه دکتری استاد راهنمای شما است.

دوره های دکتری در دانشگاه های لهستان معمولا ساختار مشخص تری نسبت به کشورهای دیگر دارد. علاوه بر تحقیقات، در طول دوره چندین درس آموزشی نیز دارید که بخش برنامه درسی شما را شکل می دهد. این برنامه ممکن است تا 60 ساعت تدریس رسمی را شامل شود. این دروس دارای آزمون برای ارزیابی نیز هستند. در مورد تحقیق دکتری، در لهستان به عنوان یک دانشجوی دکتری از شما خواسته می شود که گزارش پیشرفت تحقیقات خود را به صورت سالانه ارائه دهید. جهت فارغ التحصیلی در مقطع دکتری در لهستان و دریافت مدرک دکتری باید امتحانات دروس اجباری را پاس کنید و در آخر نیز از پایان نامه خود دفاع کنید. دفاع از پایان نامه دکتری در لهستان معادل آزمون viva voce انگلستان است. بدین معنی که هیئتی از داروان و ناظر دکتری پایان نامه شما را ارزیابی می کنند.

هزینه تحصیل دکتری در لهستان

تقریبا می توان گفت که تمامی دانشجویان دکتری در لهستان بورسیه دریافت می کنند و به این دلیل شهریه پرداخت نمی شود. بورسیه نسبت به حقوق یک استاد محاسبه می شود. البته میزان بورسیه تحصیلی به سوابق تحصیلی شما و دانشگاهی که در آن پذیرش می گیرد بستگی دارد. معمولا در اواسط دوره تحصیل حدود 37 درصد حقیق یک استاد در لهستان به شما داده خواهد شد و در آخر بعد از قبولی در ارزیابی ها 57 درصد به بورسیه اضافه می شود.

بورسیه تحصیلی یا فاند برای دکتری در لهستان

برنامه های بورسیه یا فاند برای دانشجویان دکتری در لهستان بسیار زیاد است و این موضوع به پرداخت هزینه های زندگی دانشجویان کمک می کند. فاند یا بورسیه های تحصیلی معمولا براساس شایستگی یا نیاز مالی دانشجویان اعطا می شود. برخی از گزینه های بورسیه یا فاند دکتری که برای دانشجویان بین المللی نیز در دسترس است عبارتند از:

  • Erasmus+: این بورسیه و کمک هزینه تحصیل برای تمامی دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری در دسترس است و شامل پرداخت هزینه های سفر؛ زندگی و معافیت از پرداخت شهریه می شود.
  • CEEPUS: ایتچن برنامه برای تبادل با سایر کشورهای اروپایی است.
  • Fulbright Programme
  • Fulbright Programme

اطلاعات کامل در مورد بورسیه های تحصیلی و فاند یا کمک هزینه های تحصیل را می توانید در آژانس ملی تبادل علمی لهستان (NAWA) که نام کامل آن Polish National Agency for Academic Exchange بیابید. همچنین آخرین اطلاعات بورسیه های تحصیلی لهستان برای دانشجویان ایرانی را نیز می توانید از کارشناسان پذیرش موسسه آوات جویا شوید.

پذیرش دکتری در دانشگاه های لهستان

جهت اخذ پذیرش در رشته های دکتری از دانشگاه های لهستان باید درخواست خود را از طریق وبسایت دانشگاه انتخابی خود ارسال یا اپلای کنید. این فرایند کاملا بصورت آنلاین انجام می شود. بعد از اینکه رشته و دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کردید، وارد وبسایت دانشگاه شده و طبق چک لیست مدارک، شرایط و مدارک مورد نیاز را به همراه ترجمه رسمی آنها آماده نمایید، سپس وارد قسمت اپلای شده، ابتدا اپلیکیشن فرم را با تمام جزئیات به دقت تکمیل کنید و سپس مدارک مورد نیاز را در محل مشخص شده آپلود نمایید.

فقط فراموش نکنید که اپلیکیشن فی را قبل از سابمیت نهایی پرداخت کنید که معمولا 50 یورو است. باید رسید پرداخت را نیز جز مدارک ارسال کنید. در مورد ددلاین اپلای باید این نکته را یادآور شد که شروع ترم تحصیلی در لهستان ماه اکتبر است و معمولا ددلاین اپلای برای دانشجویان بین المللی غیر از اتحادیه اروپا نهایتا تا ماه آگوست است اما توصیه می شود هر چه سریعتر درخواست پذیرش را ارسال کنید.

شرایط پذیرش دکتری در لهستان

شرط اصلی برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در لهستان داشتن مدرک رسمی و معتبر کارشناسی ارشد است و مدرک شما باید با رشته دکتریی انتخابی مرتبط باشد. به جز مدرک کارشناسی ارشد به مدارک زیر نیز نیاز خواهد بود:

  • سوابق تحصیلی
  • ریزنمرات
  • پروپوزال تحقیق
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • رزومه یا CV
  • توصیه نامه آکادمیک یا ریکامندیشن
  • مدرک بین المللی زبان انگلیسی

رشته های دکتری در لهستان

طیف گسترده ای از رشته های دانشگاهی در مقطع دکتری توسط دانشگاه های لهستان ارائه می شود که شما می توانید رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنیدو در این قسمت برخی از بهترین و محبوب ترین رشته های دکتری که به زبان انگلیسی در دانشگاه های لهستان ارائه می شوند، لیست شده است:

  • ریاضیات
  • فیزیک
  • سیاست
  • محیط زیست
  • ادبیات
  • اقتصاد
  • فلسفه
  • هنر
  • علوم زیستی
  • جامعه شناسی
  • مدیریت
  • نوروبیولوژی

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی لهستان

فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی

به عنوان یک فارغ التحصیل دوره دکتری از دانشگاه های لهستان، برای کار در این کشور نیازی به مجوز ندارید و تنها کافیست که با نامه دانشگاه، اقامت خود را تمدید کنید. اقامت شما در این شرایط برای 2 تا 3 سال تمدید می شود. بعد از این مدت اگر همچنان در لهستان شاغل باشید می توانید برای اقامت دائم این کشور درخواست دهید. لهستان به دلیل داشتن اقتصاد رو به رشد و حضور شرکت های بزرگ بین المللی، تکنولوژی و فناوری و صنایع پیشرفته، بازار کار بسیار مناسبی را برای دانشجویان بین المللی بعد از فارغ التحصیلی فراهم کرده است. تمامی دانشجویان بعد از اتمام تحصیلات خود توانسته اند در مدت کوتاهی جذب بازار کار مرتبط شوند.

جمع بندی

لهستان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در اروپا است زیرا این کشور یکی از قدیمی ترین سیستم های آموزشی و دانشگاهی جهان را دارد که همواره رو به رشد و ترقی بوده و اکنون یکی از با کیفیت ترین سیستم های آموزشی مطابق با استاندارد های جهانی است.

دانشگاه های اصلی لهستان که رشته های دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند جز دانشگاه های برتر جهان هستند و در تحقیقات علمی پیشرو بوده و شهرت بین المللی دارند. اما مهم تر از همه بورسیه های تحصیلی دکتری در این کشور است که باعث شده دانشجویان نیازی به پرداخت شهریه برای تحصیل در مقطع دکتری نداشته باشند. مدرک دکتری یا PhD دانشگاه های لهستان دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است. پس اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در یک دانشگاه بین المللی معتبر دارید، حتما دانشگاه های لهستان را مد نظر داشته باشید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *