ایرلند

شرایط تحصیل دکتری در ایرلند

ایرلند یکی از با سابقه ترین سیستم های آموزشی جهان را دارد و اکنون به دلیل کیفیت بالای آموزش و داشتن دانشگاه های برتر جهان یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در اروپا است. ایرلند به دلیل زیبایی بی نظیر خود به جزیره زمرد معروف است. اگر تصمیم دارید تجربه ای شگفت انگیزی داشته باشید و در یک فضای درجه یک تحقیقاتی در مقطع دکتری تحصیل کنید، ایرلند را در لیست خود قرار دهید. کشور ایرلند سرمایه گذاری های قابل توجهی در تحقیقات دانشگاهی در همه رشته ها بخصوص حوزه مهندسی و فناوری انجام داده است و فضایی حرفه ای مطابق با استاندارد های جهانی برای دانشجویان دکتری فراهم کرده است. برای رسیدن به هدف متعالی خود در این مطلب راهنمای جامع تحصیل دکتری در ایرلند را دنبال کنید. به تمامی سوالات شما پاسخ دادیم.

اطلاعات کلی در یک نگاه

تعداد دانشگاه های لیرلند برای تحصیل دکتری 24
تعداد رشته های دکتری در ایرلند 116
طول مدت تحصیل دکتری در ایرلند 3 تا 6 سال
میانگین شهریه سالانه تحصیل دکتری در ایرلند 5656 یورو

 

مدرک دکتری در ایرلند

دکتری یا Ph.D. بالاترین مدرک دانشگاهی در دانشگاه های ایرلند است. در دوره های دکتری تمرکز روی انجام یک پروژه تحقیقاتی در زمینه مورد علاقه دانشجو است که در نهایت به صورت یک پایان نامه 100 هزار لغتی ارائه می شود که دانشجو موظف است در جلسه دفاعیه نتیجه تحقیقات خود را پرزنت کند و به سوالات اساتید پاسخ دهد. همه دانشجویان دکتر در ایرلند مانند سایر کشورهای اروپایی، یک استاد راهنما یا سوپروایزر در طول تحصیل خود دارند. طول مدت تحصیل دکتری در دانشگاه های ایرلند 3 سال است و نوع دوره تمام وقت خواهد بود. اما اگر نوع دوره دکتری را نیمه وقت انتخاب کنید، طول تحصیل 6 سال می شود.

دانشگاه های ایرلند به دلیل برتری آکادمیک، داشتن زیر ساخت های تحقیقاتی پیشرفته و حمایت سازمان های مختلف به برترین های جهان تبدیل شده اند و دارای شهرت بین المللی هستند.

شرایط پذیرش دکتری در ایرلند

دانشگاه های ایرلند برای رشته های دکتری از سراسر جهان دانشجو می پذیرند. شرط اصلی برای ورود به دانشگاه های ایرلند در مقطع دکتری، داشتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر است. همچنین برای تحصیل دکتری در ایرلند به مدرک بین المللی زبان انگلیسی نیز نیاز دارید زیرا تدریس و تمامی فعالیت ها به زبان انگلیسی است. مدرک آیلتس آکادمیک 6.5 مورد تایید همه دانشگاه های ایرلند برای تحصیل دکتری است.

برای تحصیل دکتری در ایرلند باید قبل از شروع فرایند اپلای و پذیرش، در مورد حوزه تحقیقاتی خود تصمیم گرفته باشد تا بتوانید هدف از ادامه تحصیل را به وضوح شرح داده و طرح تحقیقاتی خود را پیشنهاد دهید. همچنین باید هزینه تحصیل دکتری در ایرلند را نیز فراهم کرده باشید. در زمان اپلای برای دانشگاه های ایرلند به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد
  • ریزنمرات تحصیلی
  • توصیه نامه آکادمیک
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • پروپوزال تحقیق

پروپوزال تحقیق دکتری برای همه متقاضیان پذیرش دکتری در ایرلند، مورد نیاز است. پروپوزال در واقع طرح و برنامه دقیق شما از تحقیقی است که قصد دارید در دوره دکتری روی آن کار کنید. در پروپوزال باید به چرایی انجام تحقیق، اهمیت تحقیق، چگونگی یا نحوه انجام آن بپردازید. بعد از اینکه درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه ارسال کردید، چندین متخصص پروپوزال شما را بررسی خواهد کرد تا مورد تایید قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی: ویزای تحصیلی ایرلند

انواع دیگر پذیرش و مدرک دکتری در ایرلند

مدرک MPhil: نام کامل این مدرک Master of Philosophy است. اگر مایل به تحصیل در مقطع دکتری هستید، ابتدا ممکن است لازم باشد با دوره MPhil شروع کنید و بعد از 12 تا 18 ماه وارد دوره Ph.D شوید. MPhil خود نوعی qualification است و عموما فقط کار روی پایان نامه محسوب می شود. این دوره به صورت تمام وقت 1 سال و نیمه وقت 2 سال طول می کشد و در نهایت نتیجه تحقیق باید بصورت یک پایان نامه 60 هزار لغتی ارائه شود.

توجه داشته باشید که در صورتی که طرح تحقیقاتی که شما پیشنهاد می کنید برای ورود به مدرک دکتریی کامل یا full Ph.D. کافی نباشید، داوطلبان ابتدا برای تحصیل وارد مقطع MPhil می شوند.

مدرک MRes: نام کامل این مدرک Master of Research است. پیش نیاز پذیرش در برخی از رشته های دکتری در ایرلند داشتن مدرک MRes است که نوعی مدرک کارشناسی ارشد پیشرفته در زمینه تحقیقاتی است. بنابراین برخی از داوطلبان تحصیل دکتری در ایرلند، ابتدا وارد دوره MRes می شوند. دانشجو باید در پایان این دوره یک پایان نامه تحقیقاتی 40 هزار لغتی ارائه کند. این دوره آمادگی بسیار خوبی برای شروع دکتری است.

دکتریی حرفه ای یا Professional Doctorate: این مدرک مشابه Ph.D. است اما تمرکز بیشتر روی تمرین مهارت ها و توانایی های حرفه ای است. مدرک دکتریی حرفه ای رایج و محبوب در ایرلند در رشته های حقوق، آموزش، تجارت، مهندسی و پزشکی است.

نحوه اپلای دکتری در دانشگاه های ایرلند

فرایند ارسال درخواست پذیرش دکتری یا اپلای دکتری در ایرلند بسیار ساده است. دانشگاه های ایرلند معیارها و شرایط انتخاب خود را برای پذیرش دانشجویان دکتری به طور دقیق تعیین کرده اند. همانطور که گفته شد، داشتن مدرک کارشناسی ارشد اصلی ترین شرط پذیرش دکتری است. البته پذیرش برخی از دوره های دکتری در ایرلند بسیار رقابتی است و به داشتن معدل بالا در کارشناسی ارشد نیاز است.

نحوه اپلای برای دانشگاه های ایرلند به این صورت است که باید درخواست خود را از طریق مرکز درخواست تحصیلات تکمیلی یا  Postgraduate Application Centre (PAC) اپلای کنید. PAC در واقع یک پورتال آنلاین است که به بررسی درخواست های پذیرش اکثر دانشگاه های ایرلند اختصاص دارد. البته روش اپلای بصورت آنلاین از طریق وبسایت دانشگاه هم همچنان برای برخی از دانشگاه های ایرلند مورد نظر است.

بهرحال دانشگاه انتخابی شما چه از طریق وبسایت و چه از طریق پورتال پذیرش را انجام دهد، روش اپلای به این صورت است که باید اصلاعات کامل و دقیق خود را در فرم درخواست پذیرش یا اپلیکیشن فرم تکمیل کنید، سپس کپی های الکترونیک مدارک را بهمراه ترجمه های رسمی آنها آپلود نمایید. این فرایند پیچیده نیست زیرا هم در پورتال PAC و هم وبسایت دانشگاه، راهنمای کامل اپلای قرار دارد. همچنین کارشناسان پذیرش موسسه آوات نیز می توانند شما را در این فرایند همراهی کنند.

شما از طریق PAC می توانید برای چندین رشته و دانشگاه اپلای کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که برای هر با اپلای باید اپلیکیشن فی پرداخت کنید که 50 یورو است.

هزینه تحصیل دکتری در ایرلند

دانشجویان کشورهای غیر از اتحادیه اروپا برای تحصیل در ایرلند باید شهریه پرداخت کنند. شهریه سالانه مقطع دکتری در ایرلند به رشته و دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد اما بطور کلی بین 9000 تا 30000 پوند در سال یا 4000 تا 9000 یورو در سال است. اما  شهریه برخی از رشته های دکتری ممکن است تا 30000 یورو در سال نیز باشد. برای مثال رشته های پزشکی، مدیریت بازرگانی جز گران ترین رشته ها هستند.

اما حتما این نکته را در نظر بگیرید که به ندرت پیش می آید که دانشجویان دکتری در ایرلند نتوانند از بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی استفاده کنند. دولت ایرلند و همچنین خیلی از دانشگاه ها، سازمان ها و شوراهای تحقیقاتی در ایرلند دانشجویان دکتری را برای انجام طرح پژوهشی خود حمایت می کنند.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان دکتری در ایرلند

یکی از معروف ترین بورسیه های تحصیلی دکتری برای دانشجویان بین المللی در ایرلند، بورسیه مشارکت سازمانی است که به آن Enterprise Partnership Programme گفته می شود. این نوع بورسیه دکتری به دانشجویان دکتری کمک می کند که با مشارکت و کمک های مالی یک سازمان تحقیقاتی، یا موسسات خیریه یا شرکت و  نهاد های عمومی، دوره دکتری خود را بگذرانند. این بورسیه دکتری سالانه 18500 یویو کمک هزینه و بین 3250 تا 5750 کمک هزینه تحقیقاتی اعطا می کند.

نوع دیگر از بورسیه دکتری در ایرلند، بورسیه ای است که توسط دولت فراهم شده است. به این بورسیه Government of Ireland Postgraduate Scholarship Programme گفته می شود. این بورسیه به دانشجویان بین المللی نیز اعطا می شود. اگر با درخواست بورسیه شما موافقت شود حمایت مالی زیر را دریافت خواهید کرد:

  • کمک هزینه سالانه 18500 یورو
  • کمک هزینه تحصیلی تا سقف 5750 یورو در سال
  • کمک هزینه تحقیقاتی 3250 یورو در سال

ددلاین اپلای برای این بورسیه که به صورت آنلاین انجام می شود از ابتدای سپتامبر تا نوامبر است.

سایر انجام بورسیه های دکتری برای دانشجویان بین المللی مانند International scholarships from Irish universities و Irish Research Council Employment-Based Postgraduate Programme و غیره وجود دارد که می توانید آخرین اطلاعات در دسترس را از کارشناسان پذیرش موسسه آوات جویا شوید.

دانشگاه های برتر ایرلند برای تحصیل دکتری

تمامی دانشگاه های ایرلند رشته های مختلف دکتری را ارائه می دهند. در این قسمت برترین دانشگاه های این کشور به همراه رتبه بندی جهانی آنها لیست شده است.

لیست 10 دانشگاه برتر

نام دانشگاه رتبه جهانی THE رتبه جهانی QS رتبه جهانی ARWU
کالج ترینیتی دوبلین

Trinity College Dublin

161 98 151-200
دانشگاه پزشکی و علوم بهداشتی RCSI

RCSI University of Medicine and Health Sciences

201-250 801-900
دانشگاه کالج دوبلین

University College Dublin

201-250 181 301-400
کالج دانشگاه کورک

University College Cork

301-350 303 301-400
دانشگاه ملی ایرلند، گالوی

National University of Ireland, Galway

351-400 270 501-600
دانشگاه شهر دوبلین

Dublin City University

401-500 471 801-900
دانشگاه مینوث

Maynooth University

401-500 801-1000
دانشگاه لیمریک

University of Limerick

601-800 531-540 701-800
دانشگاه تکنولوژی دوبلین

Technological University Dublin

1001-1200 801-1000

 

برای مشاهده لیست کامل دانشگاه های ایرلند به همراه ددلاین اپلای به لینک زیر مراجعه نمایید:

لینک مقاله: لیست دانشگاه های ایرلند

رشته های دکتری در ایرلند

همانطور که توضیح داده شد، طیف وسیعی از رشته های دکتری در دانشگاه های ایرلند به دانشجویان بین المللی ارائه می شود و شما مطمئنا می توانید حوزه تخصصی و مورد علاقه خود را پیدا کنید. در این قسمت برخی از رشته های محبوب دانشجویان دکتری که توسط دانشگاه های ایرلند ارائه می شود، لیست شده است:

  • دکتریی هنر – PhD in Studio Art
  • دکتریی سیاست – Doctorate in Governance (DGov)
  • دکتریی طراحی – PhD through Practice in Design
  • دکتریی فلسفه – D. in Ancient Philosophy

مزیت های تحصیل دکتری در ایرلند

در این قسمت به دلایل اصلی که ایرلند را به عنوان مقصد تحصیلی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری انتخاب کرده ایم، می پردازیم. اصلی ترین مزیت های تحصیل دکتری در ایرلند عبارتند از:

  • کشور ایرلند آموزش عالی و تکمیلی با کیفیتی را از طریق 3 بخش یعنی دانشگاه ها، کالج های تخصصی و مراکز آموزشی فناوری ارائه می دهد. ایرلند دارای دانشگاه های برتر جهانی است که در لیست 200 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
  • دانشگاه های ایرلند جز برترین موسسات تحقیقاتی جهان هستند. دانشجویان دکتری در ایرلند این فرصت را دارند که بخشی از برنامه های تحقیقاتی برجسته دنیا باشند.
  • فرصت های شغلی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه های ایرلند زیاد است و تقریبا تمام فارغ التحصیلان همه رشته های مختلف از دانشگاه های ایرلند می توانند در این کشور شغل و حرفه ای مرتبط را در کوتاه ترین زمان پیدا کنند.
  • ایرلند کشوری بسیار زیباست و از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. بناهای تاریخی و جاذبه های توریستی خیلی زیادی در این کشور وجود دارد. جالب است بدانید بهترین دانشگاه این کشور یعنی دانشگاه ترینیتی دوبلین، قدیمی ترین دانشگاه اروپاست و از نظر تاریخی شهرت جهانی دارد. تحصیل دکتری در ایرلند تجربه ای بی نظیر و تکرارنشدنی خواهد بود.

جمع بندی

ایرلند یکی از مناسب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در اروپا است زیرا این کشور یکی از جذاب ترین کشورهای جهان از نظر زیبایی، فرهنگ و تاریخ است اما مهم تر از همه داشتن برترین دانشگاه های جهان و کیفیت بالای اموزش عالی در این کشور است. تحصیل در این کشور تجربه ای شگفت انگیز برای دانشجویان به همراه خواهد داشت. دانشگاه های ایرلند رشته های دکتری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند و فرصتی مناسب برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده اند. مدرک دکتری یا PhD دانشگاه های ایرلند دارای اعتبار بین المللی در تمامی کشورهای دنیا است. پس اگر تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در یک دانشگاه بین المللی معتبر دارید، حتما دانشگاه های ایرلند را مد نظر داشته باشید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *