آلمان, تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

تحصیل دندانپزشکی در آلمان

در این مقاله به بررسی هر آنچه که نیاز است درباره تحصیل دندانپزشکی در آلمان در سال 2022 بدانید، می پردازیم. راه های ورود به این رشته و دانشگاه های معتبر دندانپزشکی آلمان را توضیح خواهیم داد. رشته دندانپزشکی به علت آینده شغلی قابل توجه خود، بسیار مورد تقاضاست. البته باید توجه داشته باشید تحصیل دندانپزشکی در کشور آلمان بسیار دشوار و بر خلاف بسیاری رشته های دیگر نیازمند کنکور ورودی است.

روش های ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان

برای ورود به رشته دندانپزشکی در دانشگاه های آلمان دو راه وجود دارد:

راه اول:

لازم است در یک کنکور ورودی شرکت کنید. این امتحان به زبان آلمانی است. بنابراین حداقل سطح لازم برای اینکه بتوانید در این امتحان شرکت کنید، سطح B2 خواهد بود. کنکور ورودی دو ماه قبل از شروع به تحصیل دندانپزشکی در کشور آلمان برگزار می شود.

راه دوم:

ورود به رشته دندانپزشکی در دانشگاه های آلمان، شرکت در دوره های کالج است. دوره کالج یک ساله است و طی دو ترم، دروس زیست شناسی، زبان و شیمی در آن آموزش داده می شود. دوره کالج فاقد شهریه بوده و از شرایط ورود به آن، ارائه مدرک زبان آلمانی است.

در دانشگاه های دولتی آلمان، پذیرش در رشته دندانپزشکی یک بار در سال، در ماه سپتامبر، انجام می شود. این دانشگاه ها برای ترم ژانویه ورودی ندارند. اگر به نیم سال اول، یعنی سپتامبر نرسید، باید تا سال بعد منتظر بمانید.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در آلمان

  • آلمان کشوری پیشرو در زمینه پزشکی و مراقبت های سلامتی به منظور تحصیل دندانپزشکی.
  • ارائه دهنده برنامه های آموزش دندانپزشکی به منظور پشتیبانی از دانشجویان بین المللی است.
  • کمبود در تعداد دندانپزشکان در آلمان و آینده شغلی بسیار روشن.
  • بر اساس آمار گرفته شده تعداد نیمی از فارغ التحصیلان دندانپزشکی در آلمان اکنون مشغول بکار در بیمارستان هستند.
  • استفاده از روش درمانی نوین به صورت شبیه سازی با استفاده از عروسک.
  • دانشگاه های آلمان دارای آزمایشگاه های پیشرفته با استاندارد آموزشی مدرن با کیفیت بالا در دانشگاه های پزشکی هستند.
  • امکان کار در تمامی بیمارستان های کشورهای اروپایی.

شرایط ویزای تحصیلی دندانپزشکی در آلمان

بعد از ترجمه مدارک شما برای ورود به رشته دندانپزشکی در آلمان و قبول شدن، نوبت به تعین وقت سفارت می رسد.

در این مرحله کلیه مدارک تحصیلی شما به همراه ریز نمرات، گواهی نداشتن سوء پیشینه کیفری، گواهی تمکن مالی از بانک و اصل نامه قبولی دانشگاه جهت دانشجویان و درخواست کنندگان مجرد و مدارک ازدواج شامل شناسنامه طرفین و عقدنامه رسمی، برای تقاضای ویزای ورود دندانپزشکی در آلمان و ویزای همراه که شامل همسر و فرزندان پایین‌تر از هجده سال درخواست کننده می‌شود، لازم است.

تایید این مدارک در سفارت آلمان و مشخص کردن زمان مصاحبه سفارت را به طریقه آنلاین می توان انجام داد و نیازی به حضور شما به سفارت آلمان در تهران نیست.

مراحل تحصیل دندانپزشکی در آلمان

فاز پیش بالینی:

این دوره 5 ترم است و به شما اصول و پایه های علوم طبیعی، پزشکی و لوازم دندانپزشکی را آموزش می بینید بعد از این دوره شما اولین آزمون دندانپزشکی را می گذرانید.

فاز بالینی:

این دوره اصلی تحصیلات شماست و به مدت 5 ترم می باشد و از مباحث اصلی دندانپزشکی است که به صورت سخنرانی، دروس عملی، کارآموزی و سمینار تدریس می شوند.

آزمون ایالتی:

آخرین مرحله برای دریافت مدرک دندانپزشکی در آلمان گذراندن آزمون نهایی ایالتی آلمان است. پس از گذراندن این آزمون شما می توانید نسبت به دریافت مدرک تان اقدام کنید و به عنوان یک دندانپزشک مشغول به کار شوید.

طول دوره تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی در آلمان

برای رشته دندان پزشکی شما باید مشغول به تحصیل در یک رشته عمومی شوید که بعد از 10 ترم به پایان می رسد به اضافه 6 ماه اضافه این دوره شامل فاز پیش کلینیکی 5 ترمه می باشد.

این دوره تاکید بر علوم طبیعی، پزشکی و مواد دندان پزشکی دارد. پس از آن شما باید بتوانید در آزمون آن شرکت کنید و قبول شوید. در ادامه این دوره یک دوره 5 ترمه از تحصیلات کلینیکی ارائه می شود که شامل کنفرانس، سمینار و تمرین های عملی می باشد. در این دوره اطلاعات پزشکی و مهارت های دندان پزشکی شما بهتر می شود.

در ادامه شما مشغول به کسب تخصص خود می شوید که شامل رشته های جراحی عمومی، پزشک عمومی و اصطلاح دندان های کج و معوج در دندان پزشکی است. این دوره بعد از 3 یا 4 سال به پایان می رسد. در این مرحله با مبانی علوم پایه، همچون فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی و جانورشناسی آشنا می‌شوید و در دو نوبت باید در امتحان آن شرکت کنید.

مرحله اول

امتحانات آن پس از ترم دوم تحصیلی و شامل مبانی علوم پایه می‌ باشد.

مرحله دوم امتحانات

این مرحله پس از نیم سال پنجم تحصیلی و در ارتباط با واحدهای تخصصی دندانپزشکی است. پس از پشت سر گذاشتن این دو مرحله از امتحانات وارد دوره دوم تحصیل می شوید که به دوره حضور در کلینیک و مراکز درمانی اطلاق می شود.

در این دوره در مراکز درمانی به گذراندن دوره های کارآموزی و آشنایی بیشتر با مبانی تخصصی رشته دندانپزشکی مشغول می‌شوید. پس از گذراندن این دوره، مرحله پایانی امتحانات در دوره‌ای 6 ماهه برگزار می شود.

بعد از این مراحل می توانید تحصیلات خود را ادامه دهید و در یکی از حوزه های دندانپزشکی نظیر جراحی، ارتودنسی و یا سلامت عمومی تخصص خود را بگیرید. این فرآیند 3 تا 5 سال دیگر به طول می انجامد و همچنین باید امتحان تخصص مربوط به آن را بگذرانید.

اگر مایلید که در رشته پزشکی در آلمان تحصیل کنید حتما مقاله ای با نام تحصیل پزشکی در آلمان مطالعه بفرمایید.

کار دانشجویی و  ورود دندانپزشکی در آلمان

شما در حین تحصیل رشته پزشکی این اجازه را دارید که در شغل های پاره وقت مشغول به کار شوید تا بتوانید درآمد کمی برای خود داشته باشید. شما با توجه به مقطع تحصیلی تان، امکان انجام کار به مدت 10 تا 30 ساعت در هفته را دارید دستمزد پرداختی به شما برای کار در حین تحصیل ساعتی 8 تا 10 یورو است و با آن امکان تأمین قسمتی از هزینه‌های دانشجویی تان را دارید.

کاریابی پزشکان در آلمان و همچنین اشتغال به کار دندانپزشکان در آلمان، بعد از زمان تحصیل در این کشور را فراهم می کند. بعد از اتمام تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در آلمان، 1 سال به دانشجویان زمان می دهند تا نسبت به پیدا کردن کار در آلمان اقدام نمایند.

مزایای کار دانشجویی در آلمان

  • بطور کلی شرایط کار دانشجویی در کشور آلمان نسبت به کشورهای دیگر آسان تر است.
  • برای کارفرمایان و شرکت هایی که قصد استخدام دارند این مسئله عادی و جا افتاده است.
  • دانشجویان خارجی بدون داشتن اجازه کار در المان می توانند کار کنند اما دانشجویان عضو کشورهای اتحادیه اروپا از این امر برخوردار نیستند و محدودیت خواهند داشت.
  • قانون کار آلمان در روز 8 ساعت مفید است که دانشجویان ایرانی می توانند در روز 4 ساعت (در سال 120 ساعت) کار کنند.
  • همان طور که گفته شد اگر ماهیانه حقوق و درآمد شما 450 یورو باشد از پرداخت مالیات معاف می باشید.
  • یک مسئله دیگر که در خصوص کار وجود دارد این است که تعطیلات رسمی آلمان جزء آن 120 ساعت کار شما به حساب نمی آید و شما اگر در تعطیلات کار کنید از 120 ساعت کار شما کم نخواهد شد و این امر هم یک مزیت حساب می شود.

برای مطالعه ی بیشتر در این زمینه به مقاله ی کار دانشجویی در آلمان شرایط + قوانین  نگاهی بیندازید.

دوره تحصیلی  دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی در آلمان

دندانپزشکی در آلمان

برای تحصیل دندانپزشکی در کشور آلمان، محدودیت سنی وجود ندارد. اگر بین دوره های تحصیلی شما فاصله افتاده باشد، امکان دارد سفارت آلمان درخواست ویزای تحصیلی شما را رد کند. برای افرادی که بالاتر از 21 سال دارند گرفتن ویزای تحصیلی دندانپزشکی دشوار خواهد بود.

رشته دندانپزشکی حداقل 5 تا 6 سال، یعنی 10 تا 12 ترم طول می کشد. این 5 یا 6 سال در 2 دوره برگزار می شود؛ دوره اول حدود 4 تا 5 ترم بوده و شامل دروس علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جانورشناسی) و مبانی پزشکی (فیزیولوژی، بیوشیمی و آناتومی) است.

بعد از اتمام این دوره، باید در آزمون دولتی شرکت کنید. در صورت موفقیت در این آزمون، وارد مرحله بعدی می شوید که دوره اصلی و عملی محسوب می شود. این دوره شامل سخنرانی ها، سمینارها، دروس آزمایشگاهی و آموزش عملی می شود.

بعد از گذراندن این دوره باید یک دوره آموزش عملی در مراکز درمانی (کلینیک ها و بیمارستان ها) بگذرانید. بعد از اتمام این دوره، دوباره باید در آزمون شرکت کنید با قبولی در این آزمون، می توانید تخصص خود را انتخاب کنید.

اگر می خواهید از قوانین و شرایط کلی تحصیل در آلمان مطلع شوید توصیه می کنیم به مقاله ای با نام شرایط تحصیل در آلمان مراجعه کنید.

شرایط اشتغال پزشکان درآلمان

از شرایط اشتغال پزشکان در آلمان این است که ابتدا مدرک تحصیلی است باید به تأیید دولت آلمان برسد و در صورت لزوم معادل سازی صورت گیرد و اگر در مواردی احتیاج باشد باید آموزش ها و دوره های اضافی را نیز بگذرانند. همچنین برای کار در آلمان باید مجوز کار و اقامت را دریافت کنید. برای پزشکان خارجی امکان کار در مناطق روستایی و شهرهای کوچک که نیاز به متخصص در زمینه طب داخلی را دارند راحت تر خواهد بود.

معرفی دانشگاه های معتبر دندانپزشکی در آلمان

بهتر است قبل از درخواست پذیرش در دانشگاه های دندانپزشکی آلمان، حتماً لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در این رشته را بررسی کنید.

لیستی از برخی دانشگاه های مطرح رشته دندان پزشکی که تحصیل در آن ها رایگان است شامل:

ردیف

نام دانشگاه

سایت رسمی

1

دانشگاه هایدلبرگ

https://www.uni-heidelberg.de/en

2

دانشگاه هومبولت زو برلین

https://www.hu-berlin.de/de

3

دانشگاه لودویگ ماکسیملیانس مونیخ

https://www.en.uni-muenchen.de/index.html

4

دانشگاه مینه سوتا فرانکفورت

https://twin-cities.umn.edu/

5

دانشگاه ابرهارد کریل تایتینگن

https://uni-tuebingen.de/en

6

دانشکده پزشکی هانور

https://www.uni-hannover.de/en/

7

دانشگاه بن

https://www.uni-bonn.de/

8

دانشگاه کلن

https://uni-koeln.de/

9

دانشگاه گوتینگن

https://www.uni-goettingen.de/

10

دانشگاه آخن

https://www.rwth-aachen.de/go/id/a/?lidx=1

11

RWTH

https://www.rwth-aachen.de/go/id/a/?lidx=1

12

دانشگاه اولم

https://www.uni-ulm.de/en/

13

دانشگاه مونستر

https://www.uni-muenster.de/de/

14

دانشگاه آلبرت لودویگز فریبورگ

https://www.uni-freiburg.de/

15

دانشگاه هامبورگ

https://www.uni-hamburg.de/en/

16

دانشگاه آزاد برلین

https://www.fu-berlin.de/

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوالات متداول

1. برای تحصیل پزشکی چه مدرک زبانی لازم  است؟

  • شما برای تحصیل در این کشور حتما باید زبان آلمانی بدانید. ارائه مدرک در سطح B1 می تواند امتیاز مثبتی برای پذیرش شما برای تحصیل پزشکی در این کشور باشد.

2. چرا باید کشور آلمان را برای تحصیل در رشته ی دندانپزشکی انتخاب کنیم؟

  • البته که شما در انتخاب محل تحصیلتان قدرت انتخاب دارید، اما دلایل زیادی وجود دارد که شما را برای تحصیل دندانپزشکی در این کشور جذب می کند. از جمله وجود دانشگاه های معتبر و مورد تایید اکثر کشورهای دنیا و دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت بهداشت کشور ما می باشد. کمبود نیروی متخصص در این رشته در آلمان به نوعی به شما اطمینان می دهد که بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار این کشور خواهید شد.

3. آیا با دیپلم ریاضی می توان در دانشگاه های آلمان رشته دندانپزشکی خواند؟

  • برای تحصیل در این رشته باید دیپلم تجربی داشته باشید اما با شرایطی می توان با دیپلم ریاضی هم اقدام کرد.
5/5 - (37 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *