تحصیلی, فرانسه

هر آنچه که باید درباره تحصیل در فرانسه بدانید

شرایط تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی است که بین آلمان، بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، ایتالیا و اسپانیا قرار دارد. سالانه ۸۵ میلیون توریست از جاذبه های طبیعی، موزه ها و گالری های هنری فرانسه دیدن می کنند. البته فرانسه فقط یک مقصد گردشگری نیست. فرانسه به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین المللی نیز تبدیل شده است. تحصیل در فرانسه در تمام نقاط دنیا طرفداران زیادی دارد. فرانسه بعد از آمریکا، انگلیس و استرالیا به عنوان چهارمین مقصد دانشجویان بین المللی شناخته می شود. تحصیل در دانشگاه های درجه یک فرانسه با هزینه پایین، این کشور را به مقصدی رویایی تبدیل کرده است. اگر تحصیل در فرانسه رویای شما نیز هست؛ توصیه می کنیم که این مقاله را مطالعه کنید زیرا قصد داریم که تحصیل در فرانسه را به طور دقیق تحلیل و بررسی کنیم. بدین منظور در بخش بعدی مزایای تحصیل در فرانسه را بیان می کنیم.

مزایای تحصیل در فرانسه

زندگی در کشوری مملو از زیبایی را تصور کنید! از پاریس بینظیر گرفته تا دهکده های شگفت انگیز جنوب فرانسه، از تاکستان های بی انتهای بوردو تا استراسبورگ زیبا و کوه های آلپ، همگی مقصدی ایده آل برای زندگی هستند. جالب تر اینکه در تمام نقاط فرانسه، دانشگاه هایی با کلاس جهانی نیز پیدا خواهید کرد. پس اصلاً عجیب نیست اگر بگوییم که فرانسه، انتخاب بیش از 250 هزار دانشجوی خارجی بوده است. تحصیل در فرانسه مزایای مختلفی دارد که در این بخش به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  • امکان انتخاب یک دانشگاه مطابق با سطح بودجه خود (با توجه به تعدد دانشگاه های مقرون بصرفه در فرانسه)
  • هزینه پایین تحصیل در فرانسه برای دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی
  • امکان تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی
  • زندگی در فرانسه به عنوان کشوری بسیار زیبا و یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیا
  • امکان تحصیل رایگان در فرانسه با دریافت بورسیه تحصیلی
  • شانس بالا برای ورود به بازار کار بعد از فارغ التحصیلی (با توجه به کیفیت بالای آموزش در فرانسه)
  • امکان یادگیری زبان فرانسوی و دو زبانه شدن (شانس شما برای ورود به بازار کار را افزایش می دهد.)
  • اجازه انجام کار پاره وقت حین تحصیل
  • امکان سفر به کشورهای منطقه شینگین

حال که با مزایای مهاجرت تحصیلی به فرانسه آشنا شدیم؛ بهتر است که اطلاعاتی هم در مورد سیستم آموزشی فرانسه در مقاطع مختلف کسب کنیم.

تحصیل در مدارس فرانسه

تحصیل در مدارس فرانسه به دو بخش ابتدایی و متوسطه تقسیم می شود. دوران ابتدایی 5 سال است و شامل دانش آموزان سنین 6 تا 11 سال می باشد. اغلب مدارس فرانسه دولتی هستند. تحصیل در مدارس دولتی رایگان است. هزینه تحصیل در مدارس خصوصی فرانسه نیز نسبت به سایر کشورهای اروپایی مقرون بصرفه هست. علاوه بر مدارس دولتی و خصوصی می توانید تحصیل در مدارس بین المللی فرانسه را نیز انتخاب کنید.

بعد از اتمام دوره ابتدایی، مقطع متوسطه شروع می شود که این دوره خود به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول که دوره راهنمایی نیز نامیده می شود؛ 4 سال به طول می انجامد. دوره راهنمایی شامل دانش آموزان 11 تا 15 سال است. بعد از این دوره، مقطع 3 ساله دبیرستان آغاز می شود. بعد از امتحانات پایانی دبیرستان، فرد موفق به دریافت مدرک دیپلم می شود.

تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی

سیستم آموزش عالی فرانسه مبتنی بر ارتقای کیفیت آموزش است‌. این سیستم سالانه میزبان 5/2 میلیون دانشجو است که تقریباً 12 درصد آنها را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. سیستم آموزش عالی فرانسه شامل 3500 دانشگاه دولتی و خصوصی و 200 موسسه فنی و تجارت است. بنابراین برای تحصیل در فرانسه با طیف وسیعی از مراکز آموزشی مواجه هستید.

دانشگاه های سوربن، پلی تکنیک اکول و پنتئون از بهترین مقاصد برای تحصیل کارشناسی هستند. تحصیل کارشناسی در فرانسه حدود 3 سال زمان می برد‌. برای ورود به این مقطع باید مدرک دیپلم داشته باشید. سال تحصیلی از اکتبر یا سپتامبر شروع می شود و تا ژوئن ادامه می یابد. دقت داشته باشید که برای اپلای حداقل 2 ماه قبل از شروع ترم باید اقدام کنید. همچنین ملزم به ارائه مدرک زبان فرانسوی یا انگلیسی هستید.

تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل کارشناسی ارشد در فرانسه با توجه به رشته و دانشگاه موردنظر 2 تا 6 سال به طول می انجامد. تحصیل کارشناسی ارشد در رشته های مهندسی، معماری و تجارت متقاضیان زیادی در فرانسه دارد. دانشگاه های پاریس سالکی، بوردو، اودنسه، تولوز و اکس مارسی به طور معمول مقطع کارشناسی ارشد را به انگلیسی تدریس می کنند. برای تحصیل در فرانسه به انگلیسی باید مدرک تافل یا آیلتس ارائه دهید. اما برای تحصیل به زبان فرانسوی ملزم به اخذ مدرک زبان فرانسوی سطح B1 هستید.

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل به دانشگاه موردنظر بستگی دارد. بعضی از دانشگاه ها ممکن است هزینه بالایی دریافت کنند. در حالیکه تحصیل در بعضی از دانشگاه ها مقرون بصرفه باشد.

البته هزینه در دانشگاه های خصوصی فرانسه بیشتر و بین 3 هزار تا 11 هزار یورو در سال است. علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه زندگی در فرانسه نیز مطرح هست. در بخش بعدی در مورد هزینه زندگی در فرانسه صحبت می کنیم.

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه به سبک زندگی و شهر محل سکونت شما بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه زندگی در پاریس بیشتر از سایر شهرها است. در هر حال برای کاهش هزینه سکونت و اجاره خوابگاه با حداقل هزینه می توانید از مرکز خدمات دانشجویی فرانسه کمک بگیرید. مرکز خدمات دانشجویی فرانسه تحت عنوان CROUS، خوابگاه هایی با حداقل اجاره در اختیار دانشجویان قرار می دهد. هزینه خوابگاه های CROUS به صورت زیر است:

  • پاریس: 500 یورو در ماه
  • سایر شهرها: 200 یورو در ماه

اما برای زندگی در آپارتمان باید مبلغ بیشتری پرداخت کنید. به طور متوسط در مورد هزینه های زندگی در فرانسه می توانیم به مبالغ زیر اشاره کنیم:

  • اجاره خوابگاه یا آپارتمان: ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو در ماه
  • خرید از سوپرمارکت: 500 یورو در ماه
  • قبض برق: 40 یورو در ماه
  • فیش گاز: 50 یورو در ماه
  • اشتراک اینترنت: 30 یورو در ماه
  • هزینه استفاده از وسایل نقلیه: 150 یورو در ماه
  • هزینه تلفن همراه: 18یورو در ماه
  • بیمه درمانی: 30 یورو در ماه
  • یک وعده غذایی در رستوران های معمولی:7 یورو در ماه

البته دولت فرانسه به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد که حین تحصیل به صورت پاره وقت کار کنند. بدین ترتیب می توانید بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل در فرانسه را تامین کنید. در بخش بعدی در این مورد بیشتر صحبت می کنیم.

اجازه کار دانشجویی حین تحصیل در فرانسه

دولت فرانسه به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد که حین تحصیل به صورت پاره وقت کار کنند. دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اجازه دارند که حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند. دستمزد هر ساعت کار با کسر مالیات حدود 8 یورو است. بنابراین کار دانشجویی در فرانسه فقط یک منبع کمکی محسوب می شود. اگر می خواهید با امکان تحصیل رایگان در فرانسه آشنا شوید؛ بخش بعدی مقاله را بخوانید.

شرایط تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در فرانسه رویایی شیرین به نظر می رسد! رویای که با استفاده از بورسیه های تحصیلی فرانسه محقق می شود. دانشجویان اروپایی و غیر اروپایی با دریافت بورسیه می توانند هزینه تحصیل در فرانسه را به صفر یا حداقل کاهش دهند. بورسیه های فول فاند تمام هزینه های شما را پوشش می دهد اما بعضی از بورسیه ها بخشی از هزینه را در برمی گیرد.

دولت فرانسه بورسیه های مختلفی به دانشجویان بین المللی اعطا می کند. در بخش بعدی بعضی از بورسیه های فرانسه را معرفی می کنیم.

بورسیه های تحصیلی فرانسه

با استفاده از بورسیه انتخاب های مختلفی پیش رو دارید. دولت و دانشگاه های فرانسه، بورسیه های مختلفی به دانشجویان تمام مقاطع اعطا می کنند که در این بخش با بعضی از آنها آشنا می شویم:

  • بورسیه تحصیلی ایفل:

بورسیه تحصیلی ایفل از طرف وزارت خارجه فرانسه به منظور جذب دانشجویان بین المللی اعطا می شود. این بورسیه به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص دارد. برندگان بورسیه ایفل در مقطع کارشناسی ارشد 1181 یورو و در مقطع دکتری 1400 یورو در ماه دریافت می کنند. همچنین این بورسیه هزینه بلیط هواپیما، بیمه درمانی و فعالیت های فرهنگی را نیز شامل می شود. بورسیه ایفل، شهریه دانشگاه را تقبل نمی کند.

  • بورسیه موسسه بین المللی نرمال اکول:

موسسه ENS هر سال 30 بورسیه برای تحصیل 2 تا 3 ساله افراد در این موسسه اعطا می کند. برندگان این بورسیه به مدت 2 تا 3 سال هر ماه 1000 یورو دریافت می کنند.

  • بورسیه امپر موسسه ENS de Lyon:

بورسیه امپر به دانشجویان کارشناسی ارشد هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی اختصاص دارد.‌ برندگان بورسیه امپر به مدت یک سال هر ماه 1000 یورو دریافت می کنند.

  • بورسیه دانشگاه پاریس ساکلی:

دانشگاه پاریس ساکلی به منظور جذب دانشجویان مستعد مقطع کارشناسی ارشد اقدام به اعطای بورسیه می کند. این بورسیه هر سال شامل 1000 دانشجو است. برندگان بورسیه پاریس ساکلی 10 هزار یورو در سال دریافت می کنند.

  • بورسیه موسسه گرونوبل:

بورسیه گرونوبل نیز به دانشجویان کارشناسی ارشد اختصاص دارد. برندگان بورسیه گرونوبل ۵ هزار یورو در هر نیمسال تحصیلی دریافت می کنند.

علاوه بر اینها می توان از بورسیه های امیل باتمی دانشگاه پو ساینس، INSEDA MMA ،HEC Paris MBA  و EFREI  نیز نام برد.

اما اگر هدف شما از تحصیل در فرانسه، گرفتن اقامت دائم این کشور است؛ در بخش پایانی مقاله نیز با ما همراه باشید.

تبدیل ویزای تحصیلی فرانسه به ویزای کار

دولت فرانسه تا 6 ماه بعد از فارغ التحصیلی به شما اجازه می دهد که در فرانسه بمانید. در این مدت اگر کار پیدا کنید؛ ویزای تحصیلی شما به ویزای کار تبدیل می شود. چنانچه 5 سال در فرانسه کار و زندگی کنید و مالیات بپردازید؛ بعد از ۵ سال می توانید اقامت دائم فرانسه را بگیرید. چند سال بعد از دریافت اقامت دائم می توانید برای اخذ پاسپورت فرانسه اقدام کنید. در صورتی که مشکل مالیاتی یا حقوقی نداشته باشید؛ موفق به دریافت پاسپورت می شوید. بنابراین تحصیل در فرانسه راهی برای مهاجرت دائمی به این کشور است.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

4.9/5 - (11 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *