تحصیلی, روسیه

اعزام دانشجو به روسیه

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه در ایران طرفداران زیادی دارد چون همان‌طور که گفتیم تحصیل در روسیه به معنای تحصیل در دانشگاه های برتر جهان با هزینه کم است و همچنین این کشور با ایران فاصله چندانی ندارد. به همین دلیل اکثر دانشجویان ایرانی برای تحصیل در کشورهای همسایه و نزدیک به ایران به گزینه تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه فکر می کنند. اکثر دانشجویانی که به تحصیل در دانشگاه های روسیه می پردازند وارد رشته های مهندسی و بخصوص مهندسی هوافضا، علوم پایه، هنر و رشته های پزشکی می شوند. در پایان مقاله هم کشورهایی که شرایط مناسبی را دارند به شما پیشنهاد داده ایم.

روسیه

روسیه کشوری آسیایی اروپایی است که پهناورترین کشور دنیا بشمار می رود. روسیه هر ساله پذیرای دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا است؛ دانشجویانی که می خواهند با هزینه ای نسبتاً کم در برترین دانشگاه های دنیا تحصیل کنند. در واقع روسیه در ردیف کشورهایی قرار دارد که بهترین مراکز آموزش عالی جهان را در خود جای داده اند اما با این وجود از دانشجویان در حال تحصیل در این مراکز شهریه نه چندان زیادی دریافت می کنند. به همین دلیل بازار تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه در تمام کشورهای دنیا داغ است.

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

دانشکده های پزشکی و دندان پزشکی روسیه، هواداران زیادی در ایران دارند زیرا هزینه تحصیل در این رشته ها نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است. از طرف دیگر روسیه به متقاضیان این رشته ها خیلی راحت پذیرش می دهد در حالیکه دیگر کشورهای اروپایی به سختی به متقاضیان پزشکی و دندان پزشکی پذیرش می دهند مگر دانشکده هایی که از اعتبار خاصی برخوردار نیستند.

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

طول مدت رشته های پزشکی و دنداپزشکی در روسیه به ترتیب ۶ و ۵ سال است؛ بنابراین مدت تحصیل در رشته های پزشکی در روسیه نسبت به ایران کوتاه تر است، اما با این وجود مدرک دریافتی از اکثر دانشکده های پزشکی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت است. در واقع اعتبار مدارک اخذ شده از دانشکده های روسی به حدی است که فرد می تواند با استفاده از مدرک خود جذب بازار کار روسیه، ایران یا سایر کشورهای دنیا شود.

زبان تدریس در دانشکده های پزشکی روسیه، زبان روسی و انگلیسی است. اگر شما به عنوان متقاضی تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه بخواهید وارد مراکز انگلیسی زبان شوید دانشگاه موردنظر با شما مصاحبه خواهد کرد تا سطح زبان شما را بسنجد ولی اگر بخواهید وارد دانشگاه های روسی زبان شوید قبل از شروع تحصیل در رشته پزشکی یا دندانپزشکی می بایست در دوره های آموزش زبان دانشگاه شرکت کنید.

اعزام دانشجو به روسیه در رشته های غیرپزشکی

دانشجویان رشته های غیرپزشکی در روسیه در سه مقطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند که همگی آن‌ها حق دارند به صورت پاره وقت کار کنند تا بخشی از هزینه های زندگی خود را از این طریق تامین نمایند.

متقاضیان ورود به مقطع کارشناسی در روسیه باید مدرک دیپلم داشته باشند. ضمناً تمام دوره های کارشناسی در این کشور به زبان روسی برگزار می شوند بنابراین متقاضیان این مقطع باید دوره های زبان روسی را بگذرانند.

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه ملزم به ارائه مدرک کارشناسی هستند. دوره کارشناسی ارشد در روسیه به زبان های روسی و انگلیسی برگزار می شود. متقاضیان ورود به دانشگاه های انگلیسی زبان باید دارای مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل شش یا شش و نیم باشند. ضمناً دانشجویان کارشناسی ارشد در این کشور می توانند هفته ای ۲۰ ساعت کار کنند تا بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین کنند چون دولت روسیه بندرت به متقاضیان این دوره بورسیه تحصیلی می دهد.

اعزام دانشجو به روسیه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه می تواند زمینه ساز اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری شود. افرادی که موفق به اخذ بورس تحصیلی در مقطع دکتری می شوند سالانه دو هزار دلار از طرف دانشگاه موردنظر کسب خواهند کرد.

بورسیه تحصیلی دوره دکتری به افرادی تعلق می گیرد که دارای مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر، مدرک زبان آیلتس با نمره ۵ یا ۶، روابط علمی با اساتید دانشگاه موردنظر و مقالات چاپ شده در مجلات بین المللی باشند.

اما با توجه به هزینه کم تحصیل در روسیه نسبت به هزینه تحصیل در سایر کشورهای صاحب دانشگاه های معروف و معتبر باید گفت که حتی اگر شخص بخواهد بدون بورسیه تحصیلی در روسیه درس بخواند باز هم از نظر اقتصادی شرایط بهتری از افرادی خواهد داشت که در همان رشته اما در کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا یا کانادا تحصیل می کنند. به عنوان مثال هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در روسیه حدوداً یک پنجم هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در کشورهای انگلستان، آمریکا و کانادا است.

حالا که با شرایط لازم برای تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه در رشته های پزشکی و غیر پزشکی آشنا شدیم؛ بد نیست که نگاهی هم به هزینه تحصیل در روسیه بیندازیم.

هزینه تحصیل در روسیه در رشته های مختلف

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

شما به عنوان متقاضی تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه لازم است که از هزینه زندگی و تحصیل در این کشور پهناور اوراسیایی آگاه باشید. دانشجویان رشته های مهندسی مانند هوافضا یا الکترونیک باید حدود ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار شهریه بپردازند. همچنین شهریه دانشجویان رشته های پزشکی از ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار و شهریه دانشجویان دندان پزشکی از ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار متغیر است. البته این اختلاف بین حداقل و حداکثر بخاطر دانشگاهی است که قصد تحصیل در آن را دارید. ضمناً دانشجویان در حال تحصیل در روسیه باید سالانه ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار نیز بابت شهریه خوابگاه بپردازند و بابت هر ماه زندگی در روسیه هم باید حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه کنند.

برای مطالعه ی بیشتر به مقاله ی هزینه زندگی و تحصیل در روسیه چقدر است؟ نگاهی بیندازید.

دانشگاه های کشور روسیه

روسیه از نظر سطح دانشگاهی رتبه بالایی دارد. دانشگاه هایی که در رشته های علوم پایه، ریاضی، فیزیک، شیمی، هوا‌فضا، فنی و مهندسی، نانوتکنولوژی، هنر و موسیقی و غیره کورس تحصیلی ارائه می دهند در بین معتبر ترین دانشگاه های دنیا جای گرفته اند. تحصیل در روسیه فرصتی است برای افرادی که می خواهند با اخذ مدرک تحصیلی از بهترین دانشگاه های دنیا با مدرک تحصیلی معتبر و در عین حال با هزینه ای کمتر از دانشگاه های هم رده این کشور وارد بازار کار گسترده ای از سراسر دنیا شوند.

سالانه هزاران دانشجو از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل از دانشگاه های روسیه پذیرش تحصیلی دریافت کرده و به روسیه مهاجرت می کنند. این امر مزایای بسیاری برای دانشجویان خارجی دارد. روسیه حدود ۱۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در بر دارد که این دانشگاه ها هرساله پذیرای دانشجویان خارجی از سراسر دنیا است. همچنین این دانشگاه ها دارای اعتبار بالایی در سطح جهانی می باشند. این دانشگاه ها و مراکز عالی رشته هایی مثل پزشکی، مهندسی، اقتصاد و علوم انسانی ارائه می دهد.

تحصیل تمام وقت

تحصیل در روسیه به صورت تمام وقت و حضوری است و زبان تدریس در این دانشگاه ها متفاوت است که اغلب به روسی تدریس می شود. در بعضی از تخصص ها به انگلیسی تدریس می شود. افرادی که می خواهند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی روسیه به زبان انگلیسی تحصیل کنند باید در مصاحبه شرکت کنند. افرادی هم که می خواهند در روسیه به زبان روسی تحصیل کنند باید ۷ تا ۱۰ ماه قبل از شروع کورس دوره زبان بگذرانند و بعد وارد دانشگاه شوند.

از سویی اگر بخواهیم در مورد سایر شرایط کلی کشور روسیه صحبتی کرده باشیم باید گفت: هزینه زندگی در روسیه سالیانه تقریبا بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار است. البته هزینه تحصیل در رشته‌های هنر بالاتر است. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در روسیه ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار است. از مزایای تحصیل و زندگی در روسیه می توان به پایین بودن هزینه های تحصیل نسبت به دانشگاه های هم رده در سایر کشورهای دنیا اشاره کرد. همچنین هزینه زندگی در روسیه بسیار ارزان است. با توجه به اینکه هزینه های این کشور بسیار پایین است اما دانشگاه هایی روسیه جز برترین دانشگاه های دنیا هستند. کشور روسیه کشوری بسیار زیبا و امن و پیشرفته می باشد.

کشوری ارزان

کشور روسیه برخلاف اینکه کشوری اروپایی است، اما در زمره ارزان ترین کشورهای اروپایی است. با توجه به این که دانشگاه های معتبر و ارزانی دارد می توان گفت: مورد استقبال اکثر دانشجویان جهان قرار می گیرد. دانشجویان اگر زبان روسی یاد بگیرند و بتوانند در این کشور بعد از پایان تحصیلاتشان کار پیدا کنند می توانند اقامت این کشور را براحتی اخذ کنند.

مقایسه اعزام دانشجو به روسیه با سایر کشورها

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه

اگر بخواهیم بصورت کلی یک مقایسه اجمالی داشته باشیم بین کشور روسیه و سایر کشور های دنیا می توان گفت: مزیت های بسیاری کشور روسیه دارد که قابل توجه است. به عنوان مثال: رشته هایی مثل مهندسی هوافضا که جزو خاص ترین رشته ها در جهان است شاید در برخی کشورها وجود نداشته باشد، اما این رشته جزو برترین رشته های دانشگاه های کشور روسیه می باشد. کشور روسیه در بین قدرتمند ترین کشورهای دنیا در زمینه هوافضا است.

در زمینه ی رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی هم کشور روسیه مزیت های بسیاری دارد. به عنوان مثال: اکثر کشورهای دنیا در دادن پذیرش به دانشجویان خارجی در رشته های پزشکی محدودیت های بسیاری اعمال می کنند و به سختی به دانشجویان خارجی پذیرش می دهند. اگر کشوری هم باشد که به دانشجویان خارجی در رشته ی پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی پذیرش بدهد یا هزینه های تحصیل در این دانشگاه ها بسیار بالاست یا اینکه دانشگاه های معتبری ندارد. عملا تحصیل در این کشورها شاید ارزشی اصلا نداشته باشد.

در اینجا ما لیستی از یک سری از دانشگاه های روسیه در زمینه های پزشکی را به شما ارائه می دهیم:

اعتبار دانشگاههای زیر بصورت مشروط می‌باشد.

  1. آکادمی پزشکی مسکو – سچینوا (دانشگاه شماره یک مسکو) Moscow I.M.Sechenov Medical Institute (رشته داروسازی)
  2. انستیتو دندانپزشکی مسکو  Moscow Medical Stomatology Institute N.A Semashko
  3. دانشگاه پزشکی سن پترزبورگ (پاولوف) Sp Pavlov Medical State University
  4. آکادمی تخصصی پزشکی سن پطرزبورگ st.Petersburg State Medical Academy
  5. مرکز چشم پزشکی فیدروف The S.N. Fyodorov Eye Microsurgery State Institution

دانشگاه های کشور روسیه

دانشگاه های کشور روسیه به چند دسته تقسیم می شوند که در اینجا بعضی از آنها و میزان اعتبارشان مشخص شده است:

ممتاز Excellent Universities

  1. Bashkir State University, (Ufa(
  2.  Bauman Moscow State Technical University (National Research(
  3. Gubkin Russian State University of oil and Gas, (Moscow(
  4.  Kazan (Volga Region) Federal University
  5. Kazan National Research Technical University – KAI named after A.N.Tupplev, (Kazan(
  6.  Kazan National Research Technological University, (Kazan(
  7. Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod,  (Nizhni Novgorod(
  8. Lomonosov Moscow State University
  9.  Moscow institute of Physics and Technology
  10. Moscow State Institute of International Relations, MGIMO University

خوب Good Universities

  1.  All-Russian State University of Cinematography named after S.A. Gerasimov, (Moscow)
  2. Astrakhan State Technical University, (Astrakhan)
  3. Far Eastern Federal University (Vladivostok)
  4.  Far Eastern State Technical Fisheries University (Vladivostok)
  5. Immanuel Kant Baltic Federal University (Kaliningrad)
  6. Kuban State Agrarian University, (Krasnodar)
  7.  Kuban State University of Technology
  8. Kuban State University, (Krasnodar)
  9.  Lomonosov Moscow State University of Fine Chemical Technology,
  10.  Moscow Aviation Institute (National Research University), (Moscow)
  11.  Moscow state academy of veterinary medicine and biotechnology (Skryabin)
  12. Moscow State Automobile and Road Technical University – “MADI”,
  13.  Moscow State Conservatory named for P.I. Tchaikovsky
  14.  Moscow State Forest University, (Moscow)
  15.  Moscow State Pedagogical University, (Moscow)
  16.  Moscow State University of Culture and Arts
  17.  Moscow State University of Design & Technology
  18. Moscow State University of Food Production
  19. Moscow State University of Geodesy and Cartography
  20. Moscow State University of Railway Engineering – MIIT, (Moscow)

متوسط Average Universities

  •  Admiral Makarov State Maritime Academy, (Saint Petersburg)
  • Astrakhan State University
  • Baltic State Technical University named after Ustinov, (Saint Petersburg)
  • Bashkir State Pedagogical University named after M.Akmulla
  •  Bonch-Bruevich Saint – Petersburg State University of Telecommunications, (Saint Petersburg)
  • Dagestan State University, (Makhachkala)
  • Don State Technical University, (Rostov-on-Do

برای کسب اطلاعات دقیق در مورد دانشگاه های روسیه به مقاله ی لیست دانشگاه های روسیه مراجعه کنید.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17 با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما را بررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای لازم را به شما عزیزان بیان می کنند.

 

سوال های متداول

1.با ویزای تحصیلی روسیه می توان اقامت این کشور را به دست آورد؟

  •  پس از پایان تحصیلات می توانید با 5 سال کار و پرداخت مالیت برای اقامت اقدام کنید.

2.می توان در روسیه رایگان تحصیل کرد؟

  • تحصیل در روسیه رایگان نیست، اما با دریافت بورسیه می توان به تحصیل رایگان در این کشور پرداخت.

3.هزینه ی تحصیل در رشته ی دندانپزشکی در دانشگاه پاولوف چه میزان است؟

  • شهریه ی رشته ی دندانپزشکی در روسیه حدود 5500 دلار در سال می باشد.

4.امکان تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی وجود دارد؟

  • تحصیل در روسیه به صورت تمام وقت و حضوری است. تحصیل در بعضی از مقاطع و بعضی از رشته‌های غیرپزشکی علاوه بر زبان روسی به زبان انگلیسی هم امکانپذیر می باشد.

5.شروع ترم های تحصیلی در روسیه چه زمانی است؟

  • تمامی مراکز تحصیلی و دانشگاه ها در ماه سپتامبر فعالیت خود را آغاز می کنند.

6.فاند و بورسیه چه تفاوتی با هم  دارند؟

  • فاند با توجه به شرایط خانوادگی و محل زندگی داشنجو پرداخت می شود. در صورتی که بورسیه با توجه به شرایط علمی تعیین می شود.

7.تحصیل دکترا در روسیه چه مدت طول می کشد؟

  • تحصیل این مقطع در روسیه 3 تا 4 سال به طول می انجامد.

8.شهریه ی دانشگاه های روسیه چه میزان است؟

  • به صورت حدودی می توان گفت: شهریه دانشگاه های روسیه مبلغی بین ۳۰۰۰ دلار تا ۱۰٫۰۰۰ دلار آمریکا در سال است.
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *