اقامت, ایتالیا

مراحل اخذ پذیرش در ایتالیا از مقطع کارشناسی تا دکتری

اخذ پذیرش در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا و اخذ پذیرش در ایتالیا از لحاظ سهولت، سومین کشور دنیا و نخستین کشور در اروپا است. در کشور ایتالیا دانشگاه‌های ممتاز و دولتی مثل دانشگاه ساپینزا، بولونیا و پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه تورین و دانشگاه‌های دیگر با رتبه‌های جهانی مناسب بر اساس آخرین رتبه‌بندی هستند.

اخذ پذیرش در ایتالیا به زبان انگلیسی مسیر بوده و در صورتی که علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته باشید باید به زبان ایتالیایی و قبل از درخواست برای ویزای تحصیلی این کشور برای پذیرش، دوره‌های ایتالیایی را در این کشور گذرانده و نمره قبولی در آنها اخذ کنید.

این آزمون توسط مدرسه ایتالیایی در تهران با نام پیترودلاواله برگزار می‌شود. امتحانات دروه های زبان ایتالیایی، بهمن ماه در این دانشگاه برگزار می‌شود و دانشجو با خواندن کتاب‌های مد نظر این مدرسه در آزمون آن شرکت نموده و باید حداقل نمره 160 را از 200 نمره آزمون از آن خود کند.

اخذ پذیرش در ایتالیا جهت مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل در ایتالیا و اخذ بورس تحصیلی در این کشور باید پس از دریافت مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی به اخذ پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیا اقدام ‌کنند.

در ایتالیا برای وارد شدن به مقطع کارشناسی، بسیاری از رشته‌ها نیازمند گذراندن آزمون ورودی هستند. با این حال تعدادی از دانشگاه‌ها نیز در این کشور هستند که بدون آزمون ورودی در مقطع کارشناسی نیز اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند. روش دیگر برای علاقمندان به تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا در ایران ارائه می‌شود.

سفارت ایتالیا در تهران هر سال کلاس‌هایی برای زبان ایتالیایی برگزار می‌کند که در مدت سه ترم تدریس شده و هر ترم آن شامل33 جلسه به صورت2 ساعته و در سه روز هفته است.

اگر دانشجو بتواند 90% نمره قبولی را در امتحانات اخذ کند برای پذیرش و گرفتن ویزا به سفارت ایتالیا معرفی شده و پس از آموزش کتاب‌های ارائه شده تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا نیز به صورت انگلیسی امکان‌پذیر شده و دانشجو می‌تواند بدون داشتن مدرک ایتالیایی به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازد.

مقطع کارشناسی در کشور ایتالیا در حدود3 الی 4 سال است. دانشجویان مقطع کارشناسی در این کشور مجوز کاری در محدوده 10 ساعته به صورت هفتگی دارند که میانگین حقوق آن‌ها بین 8 تا 10 یورو به ازای هر ساعت است. اخذ بورسیه‌های تحصیلی در این مقطع در ایتالیا امکان‌پذیر است.

اخذ پذیرش در ایتالیا برای مقطع کارشناسی ارشد

کشور ایتالیا با داشتن معتبرترین دانشگاه‌ها در اروپا، سرآمد همه کشورهای اروپایی در مبحث آموزش است. به همین دلیل بسیاری از علاقمندان به تحصیل و اخذ پذیرش در کشور ایتالیا در مقاطع تحصیلات تکمیلی، کشور ایتالیا را انتخاب می‌کنند زیرا امکان تحصیل رایگان و ارزان در این کشور وجود داشته و آنها می‌توانند مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه‌ها در اروپا اخذ نموده و شانس خود را برای اخذ بورس تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری افزایش دهند.

دوره تحصیل در این مقطع در کشور ایتالیا دو سال بوده است. دروس دانشگاهی در این کشور به دو صورت ایتالیایی و انگلیسی بوده و دانشجویان این مقطع مجوز کار در یک محدوده 20 ساعته داشته و حقوق آن ها بین 8 تا 10 یورو در ازای هر ساعت بوده است. بیشتر دانشجویانی که در این مقطع اخذ پذیرش در ایتالیا می‌کنند به قصد دست‌یابی به بورسیه‌های تحصیلی است.

اخذ پذیرش در ایتالیا برای مقطع دکتری

دانشگاه‌های ایتالیا در دسته برترین دانشگاه‌های اروپا قرار می‌گیرند و این متقاضیان در سراسر دنیا وجود دارند. افرادی که متقاضی تحصیل و اعزام دانشجو به ایتالیا در مقطع دکتری هستند شانس این را دارند که به صورت رایگان تحصیل کرده و بورسیه تحصیلی نیز دریافت کنند.

این افراد تمامی هزینه‌های زندگی خود را پوشش می‌دهند. برتری دیگر این دانشگاه‌ها نسبت به سایر دانشگاه‌های اروپا تحصیل به زبان انگلیسی است. برای اخذ پذیرش در ایتالیا در مقطع دکتری، نیازمند گذراندن دیپلم 12 ساله و کارشناسی 4 ساله و همچنین کارشناسی ارشد 2 ساله است.

اخذ پذیرش بورسیه در ایتالیا

بورسیه‌های دانشگاه‌های ایتالیا به طور معمول، در مقاطع تحصیلی ارائه می‌شوند. این بورسیه‌ها در قالب تحقیق و پژوهش است. شانس اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع تکمیلی بیشتر و بهتر از مقطع کارشناسی است.

افرادی که درمقطع کارشناسی ارشد مدرک آیلتس 6 داشته باشند می‌توانند برای گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند. این مقطع 2 سال است. دانشجویانی که در این مقطع بورسیه تحصیلی می‌گیرند می‌توانند به صورت پاره وقت 20 ساعت در هفته کار کنند. هزینه تحصیل در این مقطع در حدود 6 هزار یورو است، ارزان بودن هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور بورسیه تحصیلی اسپانیا را نیز پرطرفدارتر می‌کند. بیشترین متقاضیان بورسیه در اسپانیا و کشورهای اروپایی را دانشجویان دکتری تشکیل می‌دهند. این افراد پس از پایان مقطع کارشناسی ارشد با داشتن مدرک زبان انگلیسی در سطح آیلتس 6 برای بورسیه اقدام می‌کنند.

این دوره ۴سال به طول می‌انجامد. متقاضیان دریافت بورسیه در این مقطع باید از یک استاد راهنما و سوپروایزر پذیرش داشته باشند. این دانشجویان باید تالیفاتی مثل مقاله بین‌المللی و کتاب نیز به همراه مدرک زبان ارائه دهند.

دانشجویان بورسیه این دوره، در هفته اجازه 30 ساعت کار را دارند و درآمد آن‌ها در حدود 300  یورو است. علاوه بر این، دانشجویان دکتری در این مقطع بر اساس رزومه و فعالیت خود در حدود 2000 دلار حقوق دریافت می‌کنند. با این بررسی به نظر می‌رسد بورسیه قرار دادن مقطع دکتری در این کشور بسیار به صرفه‌تر از مقاطع دیگر بوده و از شرایط و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

در گذشته روابط ایران و ایتالیا چندان خوب نبود و سفارت ایتالیا در تهران از صدور ویزا برای دوره‌های دانشگاهی خودداری می‌کرد. این دروه‌ها قبلا به زبان انگلیسی ارائه می‌شدند.

اخیرا با موافقت سفارت کشور ایتالیا امکان تحصیل در مقطع مورد نظر همراه با تسهیلات برای کمک به دانشجویان ایرانی مهیا شده است. لازم به ذکر است که برخی رشته‌های ارائه شده در این کشور منوط به قبولی در آزمون سراسری هستند اما در برخی از رشته‌ها مثل رشته‌های مهندسی امکان تحصیل بدون آزمون نیز امکان‌پذیر بوده است. ایتالیا متقاضیانی بسیاری دارد که به دنبال اخذ پذیرش در این کشور هستند.

شاید مهم‌ترین دلیل وجود این همه متقاضی، علاوه بر دانشگاه‌های معتبر و جهانی کشور ایتالیا، وجود هزینه‌های ارزان و به صرفه در این کشور باشد.

در پایان

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید همه روزه از ساعات 9 الی 17با موسسه حقوقی آوات تماس گرفته و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین می توانید فرم ارزیابی ما را پر کنید و از طریق آن مشاوران ما تمام شرایط شما رابررسی کرده و با شما تماس می گیرند و راه کارهای را به شما عزیزان بیان می کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *