اقامت, مهاجرت

اخذ ویزای شینگن ( شنگن )

اخذ ویزای شینگن

اخذ ویزای شینگن اجازه تردد به بیش از 26 کشور اروپایی را به گردشگران می ­دهد. کشورهای اتریش، فرانسه، مجارستان، ایتالیا، لیتوانی، لهستان، مالت، هلند، سوئیس، اسپانیا، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، آلمان، یونان، ایسلند، لاتویا، لوکزامبورگ، نروژ، اسلواکی، اسلوانی، سوئد، لیختن­اشتاین و پرتغال کشورهایی هستند که با ویزای شینگن به راحتی می­ توان به آنها تردد کرد. از این کشورها 22 کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و کشورهای ایسلند، لیختن­اشتاین، نروژ و سوئیس عضو منطقه آزاد تجاری اروپا هستند.

اخذ ویزای شینگن

پیمان شینگن در 14 ژوئن 1985 به تصویب 5 کشور آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه و لوکزامبورگ رسید. این معاهده به منظور رفت و آمد شهروندان کشورهای اروپایی بدون نیاز به دریافت ویزا به این کشورها امضا شد تا بدون محدودیت وارد کشورهای حوزه شینگن شوند. در حال حاضر 26 کشور عضو پیمان شینگن هستند.

انواع ویزای توریستی شینگن

برای افرادی که شهروند کشورهای اروپایی به شمار نمی­ روند، ورود به کشورهای حوزه شینگن، منوط به دریافت ویزای توریستی شینگن یا ویزای کوتاه مدت است. ویزای شینگن در چهار نوع مختلف صادر می­ شود.

ویزای شینگن نوع A

ویزای شینگن نوع A که در واقع ویزای ترانزیت است. این نوع ویزا برای افرادی است که از پروازهای چند مسیره و دارای توقف (Stop) استفاده می کنند و فقط می ­توانند با این نوع ویزا در یکی از کشورهای عضو شینگن توقف کرده و با عوض کردن پرواز به مسیر خود ادامه بدهند.

این افراد اجازه خروج از فرودگاه را ندارند. ویزای نوع B ویزای عبور است و دارندگان این نوع ویزا می­ توانند در کشور عضو شینگن از فرودگاه خارج شده و از طریق مرز زمینی یا ریلی یا فرودگاهی در شهر دیگر به سفر خود ادامه دهند. این افراد از کشورهای عضو شینگن تنها به عنوان یک مسیر عبوری بازدید می­ کنند.

ویزای شینگن نوع C

نوع دیگر ویزای شینگن، ویزای نوع C است که همان ویزای توریستی شینگن یا ویزای کوتاه مدت است و بیشتر ایرانی­ ها از آن برای سفرهای خود به اروپا استفاده می­ کنند و نوع چهارم ویزای نوع D است که بلندمدت است و تاجران و بازرگانان و صاحبان کسب و کار از آن استفاده می­ کنند تا بتوانند در طول سال چندین بار در کشورهای عضو شینگن رفت و آمد کنند.

Single & Multiple

ویزای شینگن به صورت سینگل، دوبار ورود و مالتی­پل صادر می­ شود که در نوع سینگل (Single entry) تنها یکبار و به مدت محدودی می­ توان به محدوده شینگن وارد شد و بعد از یکبار ورود ویزای شینگن شما باطل می ­شود. در نوع دوبار ورود، مسافر اجازه دارد 2 بار وارد محدوده شینگن شود و بعد از دوبار برای سفر بعدی نیاز به دریافت ویزای مجدد دارد و در نوع ویزای مالتی­پل (Multiple) نیز مسافر می­ تواند تا 90 روز اجازه اقامت در کشورهای عضو شینگن را داشته باشد و در این مدت بدون محدودیت به حوزه شینگن سفر کند.

برای اقامت بیشتر از 90 روز نیز باید درخواست اقامت آن کشور را بدهد و اگر از اقامت 90 روزه خود استفاده کرد باید بعد از اتمام آن، به مدت 3 ماه در خارج از محدوده شینگن اقامت داشته باشد تا بتواند مجددا درخواست اقامت بدهد.

نکته مهم

نکته مهم در این است که اخذ ویزای شینگن الزاما به این معنا نیست که ورود شما به محدوده شینگن تضمین شده است. یعنی شما نمی­ توانید ویزای شینگن را برای ورود به کشوری اخذ کنید، ولی از کشوری دیگر وارد حوزه شینگن شوید. از طرفی تاریخ اعتبار ویزا و تعداد روزهای مجاز اقامت در محدوده شینگن که حداکثر 90 روز است، هر دو اهمیت دارد. یعنی اگر تاریخ اعتبار ویزای شما تمام شود ولی هنوز تعداد روزهای اقامت در محدوده شینگن به اتمام نرسیده باشد، ویزای شما باطل اعلام می­ شود.

برای دریافت ویزای توریستی شینگن چه مدارکی لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی شینگن در کشورهای مختلف تفاوتهای اندکی دارد و توجه داشته باشید که همه مدارک باید ترجمه رسمی شده و دارای مهر دادگستری باشد. معمولا دارالترجمه ­ها پس از ترجمه برای دریافت مهر دادگستری اقدام می­ کنند. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی شینگن عبارتند از:

  • فرم درخواست ویزا که باید تکمیل و امضا گردد؛ ارائه اصل شناسنامه همراه با ترجمه رسمی و کپی از تمام صفحات، ارائه اصل و کپی گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، چهار قطعه عکس رنگی 4 *6 تمام رخ و جدید با زمینه سفید
  • ارائه ترجمه انگلیسی تمام سوابق شغلی با سربرگ و امضاء مدیر عامل و ذکر عنوان شغلی و مدت زمان اشتغال و میزان دستمزد
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • پرینت از گردش حساب سه ماه آخر به زبان انگلیسی و با مهر و امضاء بانک؛ ارائه اصل و ترجمه سوابق بیمه­ تامین اجتماعی برای افراد شاغل
  • ارائه ضمانت نامه بانکی
  • ارائه اصل سند ملک که باید به نام شخص متقاضی باشد همراه با ترجمه آن که برای خانم­ ها کپی اسناد مالکیت و مدارک شغلی همسر یا پدر کفایت می­ کند
  • ارائه رزرو بلیط هواپیما که برای دریافت آن نیاز به پرداخت هزینه نیست، در صورت داشتن کسب و کار مستقل ارائه کپی روزنامه رسمی و جواز کسب یا اساسنامه نیز الزامی است

برای درخواست ویزای توریستی هر یک از کشورهای شینگن، باید فرم درخواست ویزا را تکمیل کنید.

این فرم را می­ توانید از سفارت کشور مربوطه به صورت حضوری و یا اینترنتی تهیه کنید و بعد از تکمیل فرم آن را همراه با سایر مدارک در زمان مصاحبه ارائه دهید.

ویزای Multiple

نوع ویزای درخواستی را نیز در این فرم مشخص ­کنید، اگر قصد دارید در زمان سفر از محدوده شینگن خارج و دوباره وارد شوید باید ویزای مالتی­پل دریافت کنید. توجه داشته باشید که برای ورود به هر کشور باید از طریق سفارت همان کشور اقدام کنید. اگرچه همه این کشورها عضو پیمان شینگن هستند.

امتیاز دیگری که می­ توان به وسیله آن ویزای توریستی شینگن دریافت کرد این است که یک دعوتنامه رسمی از اقوام و یا خانواده خود در یکی از کشورهای حوزه شینگن داشته باشید و یا از طرف یک نمایشگاه بین المللی و یا کنفرانس و سمینار بین المللی به طور رسمی دعوت شده باشید.

مدت زمان صدور ویزای توریستی شینگن چقدر است؟

برای شخصی که اولین بار به حوزه شینگن سفر می­ کند 15 تا 20 روز طول می­ کشد تا ویزای توریستی شینگن صادر شود. برای درخواست ویزا و مراحل اداری آن بهتر است حداقل از یک ماه قبل از سفر اقدام کنید.

 

در پایان

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر همه روزه از ساعت 9 الی 17 با موسسه مهاجرتی آوات تماس حاصل فرمایید و با وکلای مجرب ما مشاوره شوید. همچنین شما می توانید فرم ارزیابی مهاجرتی ما را پر کرده و از طریق آن مشاوران ما شرایط شما را بررسی می کنند و برای ارائه مشاوره با شما تماس خواهند گرفت.

به این نوشته امتیاز بدهید post

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *